Może faktycznie masz zapowietrzoną pompę ABS. Trzeba podłaczyć CLIPa Tutaj jest instrukcja jak to się robi.
Nota techniczna
77 11 310 387
STYCZEŃ 2002
EDITION POLONAISE
3603A
Typ
Mégane
Scénic
38C
q
P/Rozdział
XAX
X
38C
30A
JAX
X
38C
30A
ODPOWIETRZENIE UKŁADU HAMULCOWEGO
Dotyczy również podrozdziału:
q
Service 0422
Silnik:
Skrzynia biegów:
30A
Dokumentacja podstawowa:
Podręcznik Napraw
312
-
W niniejszej nocie została opisana nowa metoda odpowietrzania układu hamulcowego w
modelach Mégane i Scénic. Nota ta anuluje i zastępuje metodę opisaną w poprzednich
Podręcznikach Napraw i Notach technicznych.
" Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały
opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu
redagowania tekstu.
Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla Renault.
Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji
procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki " .
Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również
używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez
wcześniejszej pisemnej zgody Renault.
© RENAULT 2002
SYSTEM ABS
138C
Odpowietrzanie układu hamulcowego
38C
NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE
Aparat do odpowietrzania układu hamulcowego,
homologowany przez Renault
UWAGA: magazyn dostarcza zespół hydrauliczny napełniony płynem.
Obowiązkowe czynności poprzedzające odpowietrzanie układów hamulcowych:
– sprawdzić szczelność układu,
– napełnić zbiornik płynu hamulcowego* do poziomu maxi,
– kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by doprowadzić do zetknięcia ruchomych elementów układu hamulcowego
(tłoki, okładziny, tarcze lub bębny),
– wyrównać poziom płynu hamulcowego* w zbiorniku,
– wyrównać poziom płynu hamulcowego* aparatu do odpowietrzania do maksimum. Wyregulować ciśnienie w
przedziale od 2 do 2,5 barów (zapoznać się z instrukcją obsługi).
* Płyn hamulcowy SAEJ 1703 DOT4.
W celu uzyskania maksymalnej siły hamowania w pojazdach wyposażonych w system kontroli toru jazdy Renault
zaleca stosowanie płynu hamulcowego o niskiej lepkości w niskiej temperaturze (maksymalnie 750 mm 2/s w temp. 40 °C).
Można wyróżnić dwa sposoby odpowietrzania układu hamulcowego:
– odpowietrzanie układu hamulcowego poza systemem regulacji, zwane odpowietrzaniem " klasycznym " lub
" konwencjonalnym " . Nie pozwala ono na odpowietrzenie wewnętrznych układów zespołu hydraulicznego systemu
ABS.
– odpowietrzanie wewnętrznych układów zespołu hydraulicznego ABS, zwane odpowietrzaniem systemu
regulacji układu hamulcowego.
Środki ostrożności, których należy przestrzegać podczas operacji odpowietrzania układu hamulcowego:
– sprawdzić poziom płynu hamulcowego układu hamulcowego oraz aparatu do odpowietrzania;
– w systemie regulacji układu hamulcowego nie powinny występować żadne usterki hydrauliczne, ani elektryczne.
38C-2
SYSTEM ABS
Odpowietrzanie układu hamulcowego
38C
Odpowietrzanie układu hamulcowego poza systemem regulacji
Środki ostrożności, których należy przestrzegać podczas operacji odpowietrzania układu hamulcowego:
– Połączenie z pojazdem powinno być odcięte, by nie doszło do zadziałania elektrozaworów zespołu hydraulicznego.
Procedurę tę, zwaną odpowietrzaniem konwencjonalnym, stosuje się w przypadku demontażu lub wymiany:
– sztywnego przewodu rurowego,
– elastycznego przewodu,
– zacisku.
Ustawić pojazd na podnośniku dwukolumnowym.
Podłączyć aparat do odpowietrzania do zbiornika płynu hamulcowego pojazdu, przestrzegając szczególnych
zaleceń związanych z jego stosowaniem (patrz instrukcja obsługi).
Założyć zbiorniki spustowe na wkręty odpowietrzające.
Odpowietrzyć układ przez otwarcie wkrętów odpowietrzających w następującej kolejności (pamiętać o ich
zamknięciu po zakończeniu operacji):
– obwód tylny prawy,
– obwód przedni lewy,
– obwód tylny lewy,
– obwód przedni prawy.
Po wyłączeniu silnika sprawdzić skok pedału.
Jeżeli skok jest nieprawidłowy, zacząć od nowa procedurę odpowietrzania.
Uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku po odłączeniu przyrządu do odpowietrzania. Sprawdzić
dokręcenie wkrętów odpowietrzających oraz obecność zatyczek uszczelniających.
Jeżeli skok pedału stanie się nieprawidłowy podczas jazdy próbnej, postępować zgodnie z procedurą
odpowietrzania systemu regulacji układu hamulcowego.
Skuteczność oraz równowaga hamowania pojazdu mogą być sprawdzone na stanowisku kontrolnym hamowania
lub poprzez wykonanie jazdy próbnej.
38C-3
SYSTEM ABS
Odpowietrzanie układu hamulcowego
38C
Odpowietrzanie systemu regulacji układu hamulcowego
Procedura ta ma zastosowanie w następstwie demontażu albo wymiany jednego z następujących elementów:
– pompa hamulcowa,
– zespół hydrauliczny,
– płyn hamulcowy,
– zbiornik paliwa.
Ustawić pojazd na podnośniku dwukolumnowym.
Podłączyć:
– aparat do odpowietrzania do zbiornika płynu hamulcowego pojazdu (patrz instrukcja obsługi),
– przyrząd diagnostyczny.
Założyć zbiorniki spustowe.
Cykl odpowietrzania dzieli się na następujące etapy:
Otworzyć wkręt odpowietrzający tylnego, prawego koła.
Uruchomić elektrozawór tylnego, prawego koła (polecenie AC156).
Podczas uruchamiania elektrozaworu wcisnąć wolno pedał hamulca do oporu, a następnie powoli go zwolnić.
Wciśnięcie pedału umożliwia ustalenie w układzie hamulcowym napięcia równego lub wyższego niż 15 barów.
Zamknąć odpowiedni wkręt odpowietrzający.
Wykonać te czynności przy kolejnym zacisku.
Koniecznie przestrzegać wymaganej kolejności:
q
lewe, tylne koło (polecenie AC155)
q
lewe, przednie koło (polecenie AC153)
q
prawe, przednie koło (polecenie AC154)
Odłączyć aparat do odpowietrzania. Uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku.Sprawdzić dokręcenie
wkrętów odpowietrzających oraz obecność zatyczek uszczelniających.
W trakcie jazdy próbnej, spowodować zadziałanie regulacji układu hamulcowego, w celu sprawdzenia, czy skok
pedału hamulca jest prawidłowy.
Jeżeli skok staje się długi, ponownie dokonać odpowietrzenia układu hamulcowego poza systemem regulacji
i odpowietrzenia układu hamulcowego aż do uzyskania prawidłowego skoku pedału hamulca.
W rezultacie możliwe będzie użycie większej ilości płynu hamulcowego niż przewiduje pojemność układu.
38C-4