W załączniku instrukcja, w necie program (google nie boli). Twoja centralka to gt704s. Co do interfejsu to ja używam uniwersalnego na RS232 firmy Viaken. Na allegroszu zapłaciłem 35 pln. Do tego kabelek z 4-rema wolnymi przewodami (12V/GND/RxD/TxD). Jeśli zapyta o hasło to standardowe jest 11111111. Gdyby jednak google Cię pokonało poczytaj to: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic398780.html Powodzenia!
D.T. Gas System Spółka Jawna
D. Tomaszewska,
60-452 Poznań
ul. Darłowska 56
tel/fax: (+48 81) 744-38-10
www.dtgas.pl
e-mail: export@dtgas.pl
Instrukcja montażu
Systemy sterowania wtryskiem gazu
GAS TECH/BASIC GT
Lublin, styczeń 2010
UWAGA!
Producent nie odpowiada za stosowanie urządzenia niezgodnie z instrukcją
obsługi. Instrukcja obsługi jest integralną częścią urządzenia i wraz z nim
jest przekazywana użytkownikom.
Zabrania się dokonywania jakichkolwiek zmian w zestawach GAS
TECH/BASIC GT pod rygorem utraty praw gwarancyjnych.
Otworzenie obudowy sterownika lub zniszczenie plomby gwarancyjnej
grozi utratą praw gwarancyjnych.
UWAGA!
Sterownik powinien być zamontowany:
- z dala od miejsc wilgotnych,
- miejsc bardzo gorących (np.: w pobliżu kolektora wylotowego),
- silnych pól magnetycznych,
- wszelkie połączenia wiązki powinny być lutowane i izolowane,
- po wyjęciu bezpieczników system przechodzi na zasilanie
benzynowe,
- nie otwierać podczas pracy systemu.
Instrukcja Montażu
Strona 2
UWAGA!
Sterownik powinien być zamontowany wiązką elektryczną w dół.
Należy zadbać o wykonanie poprawnej izolacji elektrycznej przewodów
i zabezpieczyć złącza i przewody na całej ich długości przed
rozizolowaniem i zawilgoceniem.
Należy wykonać poprawne (lutowane) połączenia elektryczne przewodów.
Wtryskiwacze jak i przewody je zasilające należy umieszczać możliwie
daleko od źródeł zakłóceń elektromagnetycznych.
Firma nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wszelkie szkody powstałe na skutek
niewłaściwego montażu zestawu.
Znak towarowy Windows użyty w treści niniejszej instrukcji jest zastrzeżonym znakiem
firmy Microsoft.
Instrukcja Montażu
Strona 3
SPIS TREŚCI
1. DANE TECHNICZNE ...................................................................................................... 6
2. DZIAŁANIE SYSTEMU .................................................................................................. 6
Przeznaczenie systemów ..................................................................................................... 6
Wtryskiwacze ..................................................................................................................... 7
Czujnik ciśnienia gazu w filtrze fazy lotnej ......................................................................... 8
Temperatura reduktora........................................................................................................ 8
Prędkość obrotowa wału korbowego silnika........................................................................ 8
Centralka ............................................................................................................................ 8
Sygnał czujnika tlenu .......................................................................................................... 9
Sterowanie elektrozaworami gazu i wtryskiwaczami benzynowymi ................................... 9
Poziom gazu w zbiorniku .................................................................................................. 10
3. OPIS MONTAŻU............................................................................................................ 10
Schematy montażowe ....................................................................................................... 10
Zamocowanie zaworu tankowania .................................................................................... 19
Zamocowanie butli gazowej ............................................................................................. 19
Zamocowanie reduktora ................................................................................................... 19
Zamocowanie sterownika w komorze silnika .................................................................... 19
Podłączenie sygnału prędkości obrotowej RPM ................................................................ 20
Podłączenie czujnika tlenu (sondy lambda) ....................................................................... 20
Podłączenie czujnika poziomu gazu w zbiorniku .............................................................. 20
Podłączenie elektrozaworów gazowych ............................................................................ 21
Instalacja filtra fazy lotnej gazu wraz z rozdzielaczem ...................................................... 21
Dobór, instalacja i podłączenie wtryskiwaczy ................................................................... 21
Podłączenie czujnika temperatury parownika ................................................................... 23
Instalowanie i podłączenie czujnika ciśnienia MAP SENSOR .......................................... 23
Montaż i podłączenie centralki kabinowej......................................................................... 23
Podłączenie zasilania ........................................................................................................ 23
Założenie bezpieczników .................................................................................................. 23
4. OPIS PROGRAMOWANIA I KONFIGURACJA STEROWNIKA ................................. 24
Opis programu do kalibracji.............................................................................................. 24
Okno Menu główne .......................................................................................................... 25
Okno Konfiguracja ........................................................................................................... 26
Okno Kalibracja ............................................................................................................... 27
Okno Mapa poprawek ...................................................................................................... 28
Okno Wymiana danych .................................................................................................... 29
Okno Diagnostyka ............................................................................................................ 30
5. KALIBRACJA SYSTEMU GAS TECH/BASIC GT ...................................................... 31
6. SERWISOWANIE SYSTEMU ....................................................................................... 37
Hasło awaryjne ................................................................................................................. 37
Aktualizacja oprogramowania........................................................................................... 38
7. DODATKOWE URZĄDZENIE ZEWNĘTRZNE ........................................................... 41
Instrukcja Montażu
Strona 4
1. DANE TECHNICZNE
Najważniejsze dane techniczne systemów sterowania wtryskiem gazu LPG i CNG „GAS
TECH/BASIC GT” zawiera tabela 1.1.
Tabela 1.1. Dane techniczne systemu sterowania wtryskiem gazu LPG i CNG
„GAS TECH/BASIC GT”
Opis
Wartość
Wartość nominalnego napięcia zasilania
12 V
Zakres dopuszczalnego napięcia zasilania
10 16 V
Maksymalna wartość pobieranego prądu
7A
Minimalna wartość napięcia sygnału prędkości RPM
3V
Dopuszczalny zakres temperatury otoczenia
–40 C do +120 C
Stopień ochrony
IP66
Tabela 1.2. Opis układu doposażenia:
Opis
Wartość
Typ silnika
Benzynowy silnik spalinowy o zapłonie iskrowym
Typy wtrysku benzyny
- symultaniczny wielopunktowy - MPI (MultiPoint
Injection)
- sekwencyjny – SFI (Sequential Fuel Injection)
Pojemność
Ilość cylindrów
Układ cylindrów
Moc
od 700 cm3
od 1 do 4 (lub 1 do 8)
dowolny
od 5 kW
Instrukcja Montażu
Strona 5
2. DZIAŁANIE SYSTEMU
Przeznaczenie systemów
Systemy sterowania wtryskiem gazu „GAS TECH/BASIC GT” są elektronicznymi
urządzeniami sterującymi, służącymi do sterowania składem mieszanki paliwowopowietrznej zasilającej silnik o zapłonie iskrowym wyposażonym w jedną lub dwie sondy
lambda. Paliwem jest gaz propan-butan (LPG) lub metan (CNG). Urządzenie pracują
równolegle ze sterownikiem benzynowym silnika przejmując jedynie sterowanie składem
wtryskiwanej mieszanki paliwowo-powietrznej.
Na podstawie sygnałów wejściowych (rys. 2.1):
czasu otwarcia wtryskiwaczy benzyny,
prędkości obrotowej silnika n,
napięcia wyjściowego czujnika (lub czujników) tlenu,
temperatury gazu w reduktorze,
ciśnienia wtryskiwanego gazu,
stanu przełącznika gaz/benzyna centralki,
sterownik steruje:
czasem otwarcia poszczególnych elektrozaworów wtryskiwaczy,
zamykaniem/otwieraniem elektrozaworu gazu (pompy paliwa),
załączaniem/wyłączaniem emulatorów wtrysku benzyny,
wizualizacją stanu pracy sterownika na centralce.
Najważniejszymi wielkościami sterującymi są czasy otwarcia sterowanych
elektrycznie zaworów znajdujących się we wtryskiwaczach gazu 10 (rys. 2.1). Ilość gazu
dopływającego do każdego z cylindrów silnika sterowana jest przez grupę dwóch
sprzężonych elektrozaworów. Wtryskiwacze gazu połączone są gumowymi przewodami
ciśnieniowymi 12 z kanałami dolotowymi silnika. Po otwarciu zaworu gaz przepływa
przewodem gumowym do kanałów dolotowych skąd jest zasysany przez silnik do wnętrza
cylindrów. Sterownik gazowy na podstawie czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych
oraz wielkości korekcyjnych, wyznacza czas otwarcia zaworów wtryskiwaczy. Ma to na celu
utrzymanie składu spalanej mieszanki zgodnego z zadawanym przez sterownik benzynowy.
Regulacja nadciśnienia gazu zasilającego silnik odbywa się w reduktorze-parowniku 5,
zaś sterowanie strumieniem wtryskiwanego gazu dokonywane jest za pomocą zaworów
znajdujących się we wtryskiwaczach.
Instrukcja Montażu
Strona 6
1 – silnik, 2 - czujnik tlenu
w spalinach (sonda lambda),
4–
przepustnica, 5 – reduktorparownik, 6 – czujnik ciśnienia, 7 –
centralka, 8 – czujnik poziomu
gazu, 9 – filtr gazu fazy lotnej z
rozdzielaczem,
10 –
wtryskiwacze gazowe,
11 –
katalizator, 12 – przewody
wtryskiwaczy gazowych,
13 –
wtryskiwacze benzynowe, EG1 i
EG2 – elektrozawory gazowe, P –
pompa benzyny
Rys. 2.1. Schemat blokowy połączeń sterownika wtrysku gazu
Sterownik wyposażony został w emulator wtrysku. Podczas zasilania silnika gazem
propan-butan konieczne jest wyłączenie wtryskiwaczy benzynowych tak, aby nie wtryskiwały
benzyny. Podczas pracy silnika na benzynie elektryczne impulsy wtrysku generowane przez
sterownik benzynowy powinny bez przeszkód docierać do wspomnianych wtryskiwaczy.
Działanie emulatora wtrysku nie polega jedynie na elektrycznym odłączeniu wtryskiwaczy.
Procedury diagnostyczne zapisane w sterowniku benzynowym są zdolne do wykrycia braku
rezystancji wtryskiwaczy. Aby temu zapobiec tworzony jest obwód zastępczy.
Zmiana rodzaju paliwa z benzyny na gaz propan-butan odbywa się na żądanie
kierowcy, po wciśnięciu przycisku w centralce 7. Po uzyskaniu przez silnik założonych
warunków pracy (wyrażonych przede wszystkim przez prędkość obrotową i stan cieplny
układu gazowego) sterownik gazowy wyłącza zasilanie benzyną, otwierane są elektrozawory
gazu EG1 oraz EG2 i rozpoczyna się sterowanie elektrozaworami poszczególnych
wtryskiwaczy gazowych 10. Graniczne warunki pracy silnika wymagane do zmiany rodzaju
paliwa ustawiane są podczas procedury kalibracji układu sterowania. Służy do tego program
komputerowy „GAS TECH/BASIC GT”.
Wtryskiwacze
Wtryskiwacze gazu przeznaczone są do instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu w
pojazdach samochodowych. Urządzenia te zapewniają podawanie odparowanego gazu do
silnika. Gaz po przejściu przez filtr z rozdzielaczem, zasila poszczególne wtryskiwacze
i dozowany w odpowiedni sposób dociera do układu dolotowego silnika.
Wtryskiwacze gazu są elektromechanicznymi urządzeniami dozującymi wyposażonymi
w sterowane elektrycznie zawory. Każdy zawór jest otwierany i zamykany za pomocą cewki
elektromagnetycznej. Impuls wysyłany z jednostki sterującej uruchamia odpowiednie cewki
z układem zaworowym, co powoduje otwarcie gniazda i wtrysk gazu do przewodów
łączących wtryskiwacze z układem dolotowym. Poprzez zmianę czasu otwarcia zaworu
zmieniana jest ilość przepływającego gazu, powodująca zmianę składu spalanej mieszanki
paliwowo-powietrznej.
Do podłączenia przewodów gazowych na wlocie i wylocie wtryskiwaczy służą
mosiężne króćce.
Instrukcja Montażu
Strona 7
System dodatkowo
wtryskiwaczy:
współpracuje
z
następującymi
typami
Bluetech
Pegas
Matrix
Valtek
Keihin
Magic
DTi
Czujnik ciśnienia gazu w filtrze fazy lotnej
Czujnik ciśnienia wtryskiwanego gazu dokonuje pomiaru względnego ciśnienia
panującego w instalacji. Jest umieszczony w filtrze fazy lotnej. Pomiar dokonywany jest
względem ciśnienia atmosferycznego i jest on konieczny do określenia masy gazu
przepływającego w jednostce czasu przez wtryskiwacze gazowe.
Temperatura reduktora
Do pomiaru temperatury reduktora służy czujnik rezystancyjny typu PTC. Informacja
o wartości temperatury jest niezbędna do przełączenia zasilania silnika z benzyny na gaz,
dokonywanego przy określonej temperaturze.
Prędkość obrotowa wału korbowego silnika
Do określania prędkości obrotowej n wału korbowego silnika sterownik gazowy
wykorzystuje sygnał prędkości obrotowej RPM przekazywany z układu zapłonowego
do sterownika benzynowego. Jest to zmieniający się skokowo sygnał napięciowy
o częstotliwości zależnej od typu układu zapłonowego.
Centralka
Sterownik steruje składem mieszanki gazowej zasilającej silnik w sposób automatyczny.
Kierowca pojazdu może jedynie zmienić rodzaj zasilającego paliwa przy użyciu centralki.
Centralka (rys. 2.2) zainstalowana wewnątrz pojazdu pełni rolę przełącznika
benzyna/gaz, wskaźnika ilości gazu w zbiorniku oraz informuje o aktualnym rodzaju paliwa,
którym zasilany jest silnik.
Centralkę kabinową wyposażono w:
przełącznik benzyna/gaz,
sześć diod informujących o poziomie gazu w zbiorniku,
diody informujące o trybie pracy urządzenia (B - benzyna, G - gaz).
Rys. 2.2. Centralka kabinowa: 1 – Przełącznik benzyna/gaz (B/G), 2 – diody
sygnalizujące poziom gazu w zbiorniku, 3 – wskaźnik zasilania benzyną, 4 – wskaźnik
zasilania gazem
Instrukcja Montażu
Strona 8
Przełącznik benzyna/gaz umożliwia przełączanie rodzaju zasilania silnika z benzyny
na gaz i odwrotnie. Po wciśnięciu przycisku, sterownik wprowadzany jest w tryb zmiany
rodzaju zasilania. Przełączenie z zasilania benzyną na zasilanie gazem i odwrotnie nie
odbywa się natychmiast. Sterownik zmienia rodzaj zasilania z benzyny na gaz dopiero po
uzyskaniu przez silnik prędkości obrotowej zapamiętanej w pamięci sterownika wtrysku gazu
(np. 2000 obr/min) oraz odpowiedniej temperatury (np. 20 C). Przy przełączaniu z zasilania
gazowego na benzynowe nie muszą być spełnione żadne dodatkowe wymagania i następuje
ono bezzwłocznie po naciśnięciu przycisku w centralce.
W górnej części centralki znajdują się diody informujące kierowcę o ilości gazu
w zbiorniku. Zapalenie się wszystkich diod zielonych oznacza, że zbiornik jest pełen.
Zapalona jedynie czerwona dioda sygnalizuje rezerwę.
Tabela 2.1. Tryby pracy systemu:
Tryby pracy
systemu
Automat
Gaz
Benzyna
Stan diod sygnalizujących na centralce
G (gaz) - zielona
B (benzyna) - czerwona
miga
nie świeci
świeci
nie świeci
nie świeci
świeci
Trzy tryby pracy systemu sygnalizują diody oznaczone literami G (zielona) i B
(czerwona). Następują one kolejno po sobie podczas wciskania przełącznika w centralce.
Po przekręceniu kluczyka w stacyjce centralka przechodzi w tryb automatyczny - miga dioda
(G) - oczekując na spełnienie opisanych wcześniej warunków do pracy przy zasilaniu gazem.
Po ich spełnieniu zielona dioda (G) zapala się na stałe i system przechodzi do trybu zasilania
gazem. Wciśnięcie przełącznika w centralce spowoduje przejście do trybu zasilania benzyną.
Zapala się czerwona dioda (B) a zielona dioda (G) gaśnie. Po ponownym wciśnięciu
przełącznika centralki następuje powrót do trybu automatycznego.
Dłuższe przytrzymanie przycisku centralki spowoduje wyłączenie/włączenie sygnałów
dźwiękowych wydawanych przez wewnętrzny brzęczyk. Ustawienie warunków w jakich
centralka ma wydawać sygnały dźwiękowe możliwe jest w menu Konfiguracja - & gt; Sterownik.
Sygnał czujnika tlenu
Podłączać jako opcję w wypadku problemów z kalibracją. Nie podłączać w autach z
OBD przy jednoczesnym podłączeniu testera OBD. Sygnał widoczny automatycznie.
Napięciowy sygnał czujnika tlenu (sondy lambda) O2_IN znajdującego się
przed katalizatorem wraz z czasem otwarcia wtryskiwaczy benzynowych wykorzystywany
jest do sterowania czasem otwarcia zaworów wtryskiwaczy. Sterownik zmieniając ten czas,
odpowiednio zubaża lub wzbogaca mieszankę tak, aby uzyskać skład zbliżony
do stechiometrycznego. Wartości napięć czujników tlenu zmieniają się w zależności od ich
typu w zakresie: 0 1 V; 1 0 V; 0 5 V; 5 0 V; 0,8 1,6 V.
Sterowanie elektrozaworami gazu i wtryskiwaczami benzynowymi
Sterownik, w zależności od trybu pracy (benzyna/gaz), otwiera i zamyka sterowane
elektrycznie zawory dopływu gazu oraz włącza lub wyłącza emulator wtryskiwaczy.
Po przełączeniu na zasilanie gazowe następuje wyłączenie zasilania benzyną i otwarcie
dwóch elektrozaworów gazowych: w wielozaworze zbiornika z gazem i elektrozaworu
zamontowanego w pobliżu reduktora-parownika. Podczas przełączenia zasilania z gazu
na benzynę zamykane są zawory gazowe i przywracane sterowanie wtryskiwaczami
benzynowymi.
Instrukcja Montażu
Strona 9
Poziom gazu w zbiorniku
Poziom gazu w zbiorniku określany jest na podstawie wartości napięcia czujnika
zainstalowanego w wielozaworze, będącego elementem zbiornika gazu (czytaj instrukcję
montażu czujnika hallotronowego).
2. OPIS MONTAŻU
Schematy montażowe
Schematy montażowe poszczególnych wersji systemu „GAS TECH/BASIC GT”
znajdują się na rysunkach od 3.1 do 3.8.
Instrukcja Montażu
Strona 10
Rys.3.1. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu LPG Basic GT
(4 wtryskiwacze)
Instrukcja Montażu
Strona 11
Rys.3.2. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu LPG GAS TECH704
(4 wtryskiwacze)
Instrukcja Montażu
Strona 12
Rys.3.3. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu LPG GAS TECH706
(6 wtryskiwaczy)
Instrukcja Montażu
Strona 13
Rys.3.4. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu LPG GAS TECH708
(8 wtryskiwaczy)
Instrukcja Montażu
Strona 14
Rys.3.5. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu CNG Basic GT
(4 wtryskiwacze)
Instrukcja montażu
Strona 15
Rys.3.6. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu CNG GAS TECH704
(4 wtryskiwacze)
Instrukcja montażu
Strona 16
Rys.3.7. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu CNG GAS TECH706
(6 wtryskiwaczy)
Instrukcja montażu
Strona 17
Rys.3.8. Schemat elektryczny połączeń systemów wtrysku gazu CNG GAS TECH708
(8 wtryskiwaczy)
Instrukcja montażu
Strona 18
Montaż systemu GAS TECH/BASIC GT powinien przebiegać
następująco:
Zamocowanie zaworu tankowania
Zawór tankowania montujemy w odległości nie mniejszej niż 70cm od układu
wydechowego. Wykonujemy otwór 54 w zderzaku i mocujemy za pomocą śrub
znajdujących się w zestawie.
Drugim sposobem montażu zaworu tankowania jest podwieszenie pod zderzakiem
za pomocą wspornika montażowego znajdującej się w zestawie.
Zamocowanie butli gazowej
Butle walcowe montujemy do podłogi za pomocą ramy montażowej. Przez otwory
znajdujące się w ramce wiercimy otwory w nadwoziu pojazdu. Następnie zabezpieczamy
antykorozyjnie otwory i przykręcamy ramę za pomocą śrub z podkładkami. Za pomocą
opasek przykręcamy zbiornik do ramki. Wiercimy dwa otwory 27 do wentylacji
i zabezpieczamy antykorozyjnie. Otwory te nie mogą znajdować się w odległości mniejszej
niż 35cm od układu wydechowego. W otwory wkładamy przelotki i mocujemy za pomocą
blachowkrętów znajdujących się w zestawie, pod które należy uprzednio wywiercić otwory
wiertłem.
Do butli przykręcamy obudowę wraz z wielozaworem za pomocą śrub znajdujących się
w zestawie.
Wielozawór z zaworem tankowania łączymy przewodem 8 za pomocą śrub i zacisków
mosiężnych znajdujących się w zestawie. W komorze bagażnika rurki między podłogą
a wielozaworem prowadzone są w przewodzie wentylacyjnym.
Zbiornik toroidalny mocujemy do podłogi za pomocą śrub i podkładek znajdujących się
w zestawie. Przez otwory znajdujące się w butli wiercimy otwory w podłodze
i zabezpieczamy antykorozyjnie. Również przez otwory znajdujące się w butli wiercimy
otwór wentylacyjny 52. Za pomocą blachowkrętów mocujemy króciec wentylacyjny.
Następnie przykręcamy butle śrubami. Po zamontowaniu przykręcamy wielozawór śrubami
znajdującymi się w zestawie.
Zamocowanie reduktora
Montaż reduktora za pomocą dwóch blach montażowych. Mocujemy reduktor z
zaworem gazowym w komorze silnika w miejscu oddalonym od bezpośredniego źródła ciepła
(kolektor wydechowy). Do mocowania reduktora musimy wybrać miejsce, które jest
optymalne do połączenia reduktora z instalacją chłodzącą silnika. Przy montażu reduktora
należy wywiercić otwory i zabezpieczyć je antykorozyjnie. Następnie przykręcamy reduktor
za pomocą śrub znajdujących się w zestawie.
Reduktor podłączamy do układu chłodzenia za pomocą trójników i węży wodnych
znajdujących się w zestawie i zabezpieczamy opaskami zaciskowymi.
Zamocowanie sterownika w komorze silnika
Sterownik należy zamontować z dala od źródeł zakłóceń elektromagnetycznych
(np. cewki zapłonowej), z dala od źródeł wysokiej temperatury (np. kolektora wylotowego
silnika) a także w bezpiecznej odległości od zbiorników z płynami (np. zbiornika
wyrównawczego płynu chłodzącego).
Instrukcja montażu
Strona 19
UWAGA BARDZO WAŻNE: Należy zwrócić uwagę na to aby sterownik był
zamontowany gniazdem z pinami skierowanymi w dół !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Podłączenie sygnału prędkości obrotowej RPM
Przewód elektryczny, którym przesyłany jest sygnał RPM można znaleźć wykorzystując
próbnik napięcia lub oscyloskop. Częstotliwość impulsu przekazywanego do sterownika
benzynowego rośnie wraz z prędkością obrotową silnika, wiec zwiększa się również
częstotliwość zapalania żarówki próbnika i częstotliwość sygnału na ekranie oscyloskopu lub
widoczny w programie kalibracyjnym sygnał pomiaru prędkości obrotowej (patrz na
obrotomierz). Zaleca się branie sygnału RPM bezpośrednio z komputera benzynowego.
Wartość amplitudy napięcia sygnału RPM zawierająca się w granicach 12V określana
jest jako sygnał SILNY a w zakresie 2.5V jako SŁABY. Przewód RPM należy umieszczać z
dala od przewodów wysokiego napięcia oraz źródeł wszelkich zakłóceń
elektromagnetycznych. Jeżeli sygnał jest niższy niż 2,5 V należy dodatkowo zainstalować
wzmacniacz RPM – dostępny w opcji na zamówienie.
Wówczas gdy w nowych samochodach nie można znaleźć sygnału RPM należy
podłączyć się pod wtryskiwacz benzynowy (-) i aktywować funkcję (60) jak znajduje się w
oknie F7 - dopuszczalny czas CUT OFF a RPM na gazie.
Podłączenie czujnika tlenu (sondy lambda)
OPCJA nie podłączać sondy lambda. Podłączać tylko w wypadku problemów przy
kalibracji. Nigdy nie podłączać sondy lambda przy kalibracji z OBD – sygnał widoczny
automatycznie.
Podłączenie czujnika tlenu do sterownika gazowego polega na znalezieniu przewodu
sygnałowego sondy i przylutowaniu do niego przewodu fioletowego (O2_IN (fioletowy).
Wówczas sterownik gazowy tylko odczytuje wartość napięcia z sondy lambda. ZABRANIA
się podłączania do szeroko zakresowej sondy lambda.
Podłączenie czujnika poziomu gazu w zbiorniku
Przewód sygnałowy czujnika poziomu gazu należy przylutować do przewodu sterownika
gazowego oznaczonego jako LPG_LEVEL (czytaj instrukcję montażu czujnik
hallotronowego).
1. Zamontować czujnik zgodnie z rysunkiem 2a lub 2b zwracając uwagę na położenie
złącza elektrycznego.
2. Przykręcić wstępnie czujnik przy pomocy dwóch śrub pozostawiając możliwość jego
regulacji.
3. Podłączyć przewody zgodnie z rys. 1 i podpiąć wtyk do czujnika.
4. Uruchomić silnik i przełączyć zasilanie na gazowe.
5. Połączyć się programem diagnostycznym do sterownika. Wybrać czujnik
hallotronowy jako czujnik poziomu LPG i wyłączyć opcję filtru wyświetlania. Opcja
ta znajduje się obok pola wyboru czujnika. Filtr wyświetlania powoduje powolne
zmiany w wyświetlaniu poziomu LPG pomimo szybkich zmian wskazań czujnika.
Eliminuje to miganie diodami poziomu LPG na centralce podczas jazdy na nierównej
powierzchni ale utrudnia kalibrację czujnika. Dlatego na czas kalibracji filtr ten należy
wyłączyć.
6. Przekręcając czujnikiem zgodnie lub przeciwnie do wskazówek zegara ustawić
wymaganą ilość wyświetlanych diod na wyświetlaczu centralki (na ekranie komputera
w oknie wizualizacja).
7. Przykręcić ostatecznie czujnik.
Instrukcja montażu
Strona 20
8. Jeżeli czujnik hallotronowy nie był domyślnym czujnikiem należy zachować
ustawienia w ECU.
9. Odłączyć złącze diagnostyczne od komputera. Filtr wyświetlania zostanie
automatycznie włączony po wyłączeniu zapłonu.
Czarny - masa
Zielony - sygnał
Rys. 1 Widok czujnika halotronowego
Czujnik
halotronowy
Czujnik
halotronowy
Złącze
elektryczne
Złącze
elektryczne
Pływak
Pływak
Rys. 2a Zawór Lovato prawy
Przekręcanie czujnika zgodnie ze wskazówkami zegara
powoduje zmniejszanie liczby wyświetlanych diod na
przełączniku, podczas gdy przekręcanie czujnika przeciwnie
do wskazówek zegara powoduje zwiększanie ilości
wyświetlanych diod.
Rys.3.3. Rysunek przedstawiający montaż czujnika hallotronowego
Podłączenie elektrozaworów gazowych
Elektrozawory gazowe zainstalowane przy zbiorniku gazu (wielozawór) i w pobliżu
reduktora-parownika należy podłączyć do przewodu sterownika gazowego oznaczonego jako
E_LPG (niebieski).
Instalacja filtra fazy lotnej gazu wraz z rozdzielaczem
Filtr fazy lotnej gazu należy zamontować pomiędzy parownikiem a wtryskiwaczami
gazu, zgodnie z kierunkiem przepływu zaznaczonym na obudowie filtra, wykorzystując
ciśnieniowe przewody gumowe. Połączenia należy zabezpieczyć metalowymi opaskami
zaciskowymi.
Dobór, instalacja i podłączenie wtryskiwaczy
Wtryskiwacze należy montować w pobliżu kolektora dolotowego i możliwie daleko
od przewodów wysokiego napięcia. W kolektorze dolotowym, w pobliżu zaworów ssących
silnika należy wykonać otwory i wkręcić w nie króćce (o średnicy 4mm), przez które będzie
Instrukcja montażu
Strona 21
przepływał gaz. Główne osie króćców powinny być pochylone w kierunku przepustnicy
i tworzyć z kolektorem kąt ostry ok. 75 . Króćce te należy połączyć ciśnieniowymi
przewodami gumowymi z króćcami wtryskiwaczy (patrz zalecane średnice przewodów –
Tabela 3.2). Połączenia powinny być zabezpieczone metalowymi opaskami zaciskowymi.
Należy zwrócić uwagę aby długość przewodów gumowych łączących wtryskiwacze
z kolektorem była możliwie jak najkrótsza. Do wtryskiwaczy należy podłączyć wiązkę
przewodów zasilająco-sterujących ze sterownika gazowego, zakończoną 6-cio pinową
wtyczką.
W króciec wylotowy wtryskiwacza należy wkręcić dyszę, która dostosuje wypływ gazu
z wtryskiwacza do zapotrzebowania silnika.
W doborze dyszy należy się opierać na poniższej tabeli.
Tabela 3.1. Sposób doboru typu wtryskiwaczy gazowych:
8 cylindrów
1.6 mm
7 cylindrów
1.6 mm
6 cylindrów
4 cylindry
3 cylindry
2 cylindry
Vs [cm3]
1.8
1.6 mm
1.8
1.6 mm
1.6 mm
1.8
1.8
2.0
1.8
2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
bez dyszy na wtryskiwaczu
bez dyszy na wtryskiwaczu
bez dyszy na wtryskiwaczu
bez dyszy na wtryskiwaczu
bez dyszy na wtryskiwaczu
bez dyszy na wtryskiwaczu
bez dyszy na wtryskiwaczu
900
1000
1100
1200
1300
1400
1500
1600
1700
1800
1900
2000
2100
2200
2300
2400
2500
2600
2700
2800
2900
3000
3100
3200
3300
3400
3500
3600
3700
3800
3900
4000
4100
4200
4300
4400
5 cylidrów
1.8
Tabela 3.2. Sposób doboru dysz wkręcanych do szyn wtryskowych PEGAS oraz
MATRIX:
Pojemność skokowa silnika [cm3]
Średnica dyszy [mm]
Do 1600
1600 – powyżej i turbo
2,1
4,0
Podana tabela ma znaczenie orientacyjne. Jeżeli po założeniu wybranych dysz
samochód pracuje nierównomiernie na biegu jałowym należy wymienić dysze na mniejsze.
Jeżeli podczas dużego obciążenia silnik przełącza się na benzynę (za długie czasy otwarcia
wtryskiwaczy gazowych) należy wymienić dysze na większe lub zrezygnować z nakładania
dysz.
Tabela 3.3. Zalecane średnice gumowych przewodów łączących:
Lokalizacja
Średnica wewnętrzna
[mm]
Reduktor - rozdzielacz
Ø 13
Rozdzielacz - wtryskiwacze
Ø8
Wtryskiwacze - kolektor
Ø5
MAP sensor - rozdzielacz
Ø4
Instrukcja montażu
Strona 22
Podłączenie czujnika temperatury parownika
Sygnał czujnika temperatury gazu w parowniku jest wykorzystywany do określania
chwili przełączenia zasilania z benzynowego na gazowe.
Czujnik temperatury zainstalowany w reduktorze-parowniku należy połączyć
z przewodem oznaczonym TEMP_R sterownika gazowego.
Instalowanie i podłączenie czujnika ciśnienia MAP SENSOR
Króciec czujnika oznaczony jako „Pressure” należy połączyć ciśnieniowym
przewodem gumowym z króćcem zainstalowanym w filtrze fazy lotnej. Króciec „Vacuum”
powinien być połączony z powietrzem atmosferycznym. Konieczne jest jednak zamontowanie
na króćcu „Vacuum” przewodu gumowego o długości około 5 cm, w celu zabezpieczenia
przed wilgocią i kurzem. Przewód ten należy skierować w dół.
Montaż i podłączenie centralki kabinowej
Centralkę należy zamontować wewnątrz samochodu, w miejscu łatwo dostępnym
i widocznym z fotela kierowcy. Po zamontowaniu centralki należy podłączyć do niej wiązkę
przewodów zakończoną czteropinową wtyczką o przekroju kwadratowym.
Podłączenie zasilania
Ze względów bezpieczeństwa podłączenie zasilania sterownika powinno nastąpić jako
ostatnia czynność wykonywana podczas montażu urządzenia.
UWAGA!
Przed podłączeniem zasilania konieczne jest sprawdzenie zabezpieczenia
połączeń elektrycznych (izolacji elektrycznej).
Następnie należy podłączyć:
- przewód masowy GND (czarny) do zacisku akumulatora oznaczonego jako „-”,
- przewód zasilający +12V (czerwony) do zacisku akumulatora oznaczonego jako „+”.
Założenie bezpieczników
Ostatnią czynnością jest zainstalowanie samochodowych bezpieczników płytkowych
w gniazdach znajdujących się na przewodach zasilania i elektrozaworów (zgodnie
ze schematem montażowym).
Instrukcja montażu
Strona 23
4. OPIS PROGRAMOWANIA I KONFIGURACJA STEROWNIKA
Opis programu do kalibracji
Do programowania i konfigurowania sterowników wersji GT 700S służy software
GAS TECH/BASIC GT (wersja 2.21.25 i nowsze) działający w systemie operacyjnych
Windows™. Wymagany jest system operacyjny Windows 98 SE lub nowszy. Firmware,
czyli program wgrywany do pamięci sterownika, jest wspólny dla wszystkich wersji
sterowników (także 4 i 8 cylindrowych ) i nosi oznaczenie 1.50.03 lub nowsze.
Po uruchomieniu programu widoczne jest okno główne. Obsługa programu odbywać się
może za pomocą klawiatury komputera lub myszy. Po wciśnięciu klawisza funkcyjnego
lub kliknięciu myszą na odpowiednim klawiszu ekranowym następuje wyświetlenie
wybranego okna.
UWAGA:
1. Wszystkie wartości podanych w instrukcji montażu parametrów
konfiguracyjnych są jedynie wartościami poglądowymi. Dokładna ich wartość
jest różna dla różnych modeli, typów a nawet egzemplarzy tego samego pojazdu
(silnika). Ich optymalne wartości zależą między innymi od pojemności skokowej
czy też stopnia zużycia silnika i muszą być ustalone indywidualnie dla każdego
samochodu.
2. Obrazki ilustrujące działanie programu pokazane poniżej mogą różnić się
w zależności od aktualnej wersji programu.
Status połączenia ze sterownikiem wyświetlany jest w oknie głównym programu jako
napis „Połączony” w przypadku nawiązania komunikacji lub jako „Błąd portu COM”
w przypadku niepowodzenia. W poszczególnych oknach status połączenia symbolizowany
jest kolorem tła dolnego paska, na którym wyświetlane są wartości parametrów pracy silnika.
Kolor niebieski oznacza status „Połączony”, kolor szary status „Podłączanie”. Ta sama rzecz
dotyczy połączenia z systemem diagnostyki pokładowej OBD II / EOBD. Program
komputerowy automatycznie wznawia próbę połączenia, co można ustawić w oknie „Opcje”.
Status połączenia systemem OBD II / EOBD wyświetlany jest w oknie głównym programu
jako napis „Połączony” w przypadku nawiązania komunikacji lub jako „rozłączony”
w przypadku niepowodzenia.
Połączenie z systemem OBD II / EOBD odbywa się poprzez złącze diagnostyczne
OBD pojazdu za pomocą interfejsu OBD – USB dostępnego w oddziałach D.T. Gas System.
Połączenie ze wspomnianym systemem umożliwia uzyskanie informacji o wartościach
chwilowych krótkoterminowej (Short Term Trim) i długoterminowej (Long Term Trim)
poprawki wtrysku benzyny, możliwych do podglądu w dolnej lub środkowej części ekranu
między innymi w oknach KALIBRACJA i WIZUALIZACJA.
UWAGA:
W przypadku, gdy pojazd jest wyposażony w złącze diagnostyczne systemu OBD
sygnał z danymi pochodzącymi z tego systemu powinien być bezwzględnie wykorzystany
do przeprowadzenia procesu kalibracji a także do aktualnej ogólnej oceny jakości
sterowania wtryskiem benzyny przez sterownik benzynowy. Wymóg ten wiąże się
z posiadaniem interfejsu OBD ELM 327, AMX530 lub OBD MD100 dostępnego w
oddziałach D.T. Gas System.
Instrukcja montażu
Strona 24
Okno Menu główne
W oknie GŁÓWNE MENU znajdują się przyciski służące do nawigacji pomiędzy
poszczególnymi oknami programu. Dodatkowo w oknie wyświetlany jest status połączenia
ze sterownikiem i systemem diagnostyki pokładowej OBD II / EOBD oraz wersja i typ
podłączonego sterownika 4-6-8 cylindrów.
Rys. 4.1. Rysunek przedstawiający okno główne programu narzędziowego GAS
TECH/BASIC GT
Za pomocą klawisza F1 można wywołać Pomoc wraz ze schematem montażowym
systemu.
WAŻNE: „F6 Zapis do pliku” umożliwia zapis do pliku tekstowego wszystkich
najważniejszych parametrów pracy systemu gazowego. Zapis dokonywać podczas jazdy
pojazdem. Zapis aktywny gdy pole zapisu zmieni kolor na czerwony.
W wypadku problemów z pracą systemu plik wysłać mailem do serwisu pod adres:
serwis@dtgas.pl
Instrukcja montażu
Strona 25
Rys. 4.2. Rysunek przedstawiający menu Konfiguracja programu GAS TECH/BASIC
GT
W oknie F2 KONFIGURACJA możliwe jest ustawienie:
typu czujnika tlenu (sondy lambda) (patrz strona 9 i 20)
poziomu sygnału prędkości obrotowej RPM (patrz strona 8 i 20)
konfiguracji pomiaru prędkości obrotowej - wybrać ilość cylindrów i cewek uzyskując
właściwy odczyt RPM
typu układu wtryskowego silnika benzynowego (patrz strona 30)
pojemności silnika,
turbodoładowania silnika,
rodzaju zasilanego paliwa (LPG lub CNG),
typu wtryskiwacza DTI, Valtek, Pegas et. ,
średnicy dyszy zamontowanej we wtryskiwaczu ,
typu czujnika temperatury reduktora. Nie zmieniać ustawień fabrycznych chyba że
zostanie zastosowany inny niż reduktor standardowy.
sposobu podłączenia czujnika ciśnienia gazu MAP SENSOR w reduktorze,
typu czujnika poziomu gazu (patrz strona 8 i 20)
włączenia lub wyłączenia filtra wyświetlania – (patrz strona 20)
warunków włączenia buzzera (sygnału dźwiękowego centralki sterującej).
Instrukcja montażu
Strona 26
UWAGA!
Dla pojazdu z wtryskiem półsekwencyjnym lub symultanicznym sygnał
prędkości obrotowej RPM należy brać bezpośrednio z obrotomierza.
Podłączenie przewodu RPM, w tym przypadku pod cewkę może objawić się
nieprawidłościami w działaniu systemu gazowego.
Okno F3 KALIBRACJA
Możliwe jest ustawienie parametrów przełączania zasilania benzyna/gaz. Kolumna czerwona
znajdująca się z lewej strony odpowiada parametrom, które odpowiadają za przełączanie
zasilania na benzynę, podczas gdy kolumna zielona odpowiada za przełączanie na gaz.
Nie zmieniać ustawień fabrycznych o ile system działa poprawnie.
Funkcja dopuszczalny czas CUT OFF a RPM na gazie – wówczas gdy w nowych
samochodach nie można znaleźć sygnału RPM należy podłączyć się pod wtryskiwacz
benzynowy (-) i aktywować funkcję (60).
Funkcja Rozgrzewanie – służy ona podgrzewaniu wtryskiwaczy w warunkach zimowych.
Dostępne są 3 typy podgrzewania: Słabe, Średnie i Silne zależne od strefy klimatycznej.
Instrukcja montażu
Strona 27
Rys. 4.5. Rysunek przedstawiający okno Kalibracja programu GAS TECH/BASIC GT
W oknie F3 KALIBRACJA - & gt;
F8 Mapa poprawek możliwe jest przeprowadzenie kalibracji systemu. Pełny opis
Kalibracji znajduje się w rozdziale Kalibracja systemu.
Rys. 4.6. Rysunek przedstawiający okno Kalibracja - & gt; Mapa poprawek programu GAS
TECH/BASIC GT
W oknie F4 WIZUALIZACJA wyświetlone są aktualne wartości najważniejszych
wielkości charakteryzujących pracę silnika.
Przyciskając klawisz centralki znajdującej się na ekranie możemy realizować
przełączanie benzyna/gaz.
Instrukcja montażu
Strona 28
Rys. 4.7. Rysunek przedstawiający okno Wizualizacja programu GAS TECH/BASIC GT
Okno F5 WYMIANA DANYCH pozwala na:
Zapis konfiguracji do pliku,
Odczyt konfiguracji z pliku,
Utrwalenie konfiguracji w sterowniku
Powrót do ustawień fabrycznych sterownika
Rys. 4.8. Okno Wymiana danych programu GAS TECH/BASIC GT
Instrukcja montażu
Strona 29
UWAGA !!!
Aby zapobiec utracie ustawień sterownika po zaniku zasilania należy je
utrwalić wciskając przycisk „Zachowaj w ECU” i ustanowić hasło
sterownika. Hasło musi zawierać 8 znaków i będzie wymagane przy każdej
kolejnej próbie połączenia ze sterownikiem.
Okno F6 DIAGNOSTYKA umożliwia przeprowadzenie aktywnych testów
elektrozaworów gazowych: w wielozaworze i parowniku oraz samych wtryskiwaczy.
Dodatkowo istnieje możliwość korekcji wydatku (ilości podawanego gazu) każdego z
wtryskiwaczy. Opcja ta umożliwia uzyskanie równomiernych wydatków podawanego paliwa
gazowego dla poszczególnych wtryskiwaczy.
Rys. 4.10 Korekcja wtryskiwacza
Ustalenie TYPU WTRYSKU BENZYNY Znajdująca się pod rysunkiem
wtryskiwaczy benzynowych aktywna plansza z białymi kropkami przedstawia kolejność
pracy poszczególnych wtryskiwaczy benzynowych.
Rys. 4.11. Okno Określenie rodzaju wtrysku
Wtrysk sekwencyjny – kulki znajdują się na różnej wysokśći (patrz rys. 4.12)
Wtrysk full grupa/symultaniczny - kulki ułożone są na jednej linii.
Wtrysk półsekwencyjny - kulki ułożone są po dwie na jednej lini.
Instrukcja montażu
Strona 30
Okno F6 DIAGNOSTYKA - & gt;
F8 Kody błędów Możliwe jest także odczytanie i skasowanie kodów usterek
zapamiętanych w pamięci sterownika wtrysku gazu
Okno F6 DIAGNOSTYKA - & gt;
F9 OBD W przypadku istnienia połączenia z systemem diagnostyki pokładowej OBD
II / EOBD możliwe jest odczytanie i skasowanie kodów usterek zapamiętanych w pamięci
sterownika benzynowego.
Rys. 4.12. Okno Diagnostyka programu GAS TECH/BASIC GT
5. KALIBRACJA SYSTEMU GAS TECH/BASIC GT
UWAGA!
Kalibrację systemu należy rozpocząć po skonfigurowaniu wszystkich
czujników i elementów wykonawczych. Silnik musi być rozgrzany do temp. 60
ºC. Benzynowe czasy wtrysku na biegu jałowym powinny być stabilne
i niezmienne w dłuższym przedziale czasu.
UWAGA!
W przypadku nowego montażu instalacji gazowej lub wymiany kompletu
wtryskiwaczy na nowe procedura kalibracyjna powinna być powtórzona
po przejechaniu przez pojazd około 1000 km.
Instrukcja montażu
Strona 31
Rys. 5.1. Okno Kalibracja „mapa poprawek”
F3 Kalibracja
Autokalibrację rozpoczynamy:
1. wciskając przycisk Wtrysk Benzyny Memo celem zapamiętania czasu wtrysku
benzyny. Przy kolejnych wizytach pojazdu w serwisie istnej możliwość sprawdzenia
czy czas wtrysku na benzynie nie uległ zmianie. Sprawdzenia dokonujemy przy pracy
pojazdu na benzynie.
2. wciskamy klawisz F10 autokalibracja
3. otwiera się okno autokalibracji
Rys. 5.2. Okno Autokalibracja
Instrukcja montażu
Strona 32
4. nacisnąć klawisz Start F7
5. kalibrację przeprowadzamy przy obrotach silnika 2500 rpm na gazie
6. podczas kalibracji pojawi się okno o postępie kalibracji diody czerwone oznaczają
punkty benzynowe, diody zielone oznaczają punkty gazowe.
7. Na wykresie pojawi się graficzna mapa benzynowa (punkty czerwone) oraz gazowa
(punkty zielone). Punkty muszą być do siebie zbliżone.
Rys. 5.3. Okno Postępu autokalibracji
8. Kalibracja zakończy się komunikatem: Autokalibracja zakończona. Rozpocząć jazdę
kalibracyjną z OBD ?
Rys. 5.4. Okno Zakończenie kalibracji na biegu jałowym.
9. Wybór klawisza „Nie” oznacza zakończenie kalibracji.
10. W wypadku wyboru opcji kalibracji z OBD dostępne są dwa typy kalibracji:
Instrukcja montażu
Strona 33
Jazda kalibracyjna bez OBD oraz z podłączonym interfejsem OBD
Jazda kalibracyjna bez OBD jest pomocna przy kalibrowaniu pojazdów nie
posiadających systemu diagnostyki pokładowej OBD.
W celu wykonania jazdy kalibracyjnej należy wyjechać pojazdem na spokojny odcinek
drogi .
Dla właściwego skalibrowania pojazdu koniecznym jest zachowanie dwóch warunków:
właściwego obciążenia oraz obrotów. System automatycznie podaje informacje o spełnieniu
lub o nie spełnieniu powyższych warunków jazdy komunikatem „OK” lub „za małe”.
Rys. 5.5. Okno Postępu kalibracji.
Podczas jazdy kalibracyjnej pojawi się tabela zaawansowania postępu kalibracji . System
początkowo ustali punkty mapy spalania na benzynie (diody czerwone) a następnie punkty
gazowe mapy (diody zielone). Na wykresie graficznym (wstawić wykres) pojawiać się będą
kolejno punkty symbolizujące parametry mapy benzynowej (czerwone) oraz gazowej
(zielone). Punkty powinny znajdować się maksymalnie blisko siebie. Należy podkreślić, że
program kalibracyjny zbiera punkty podczas jazdy ustalonej. Należy więc unikać
gwałtownych ruchów przepustnicą i częstej zmiany biegów. Kalibracja kończy się
komunikatem „Kalibracja pomyślnie zakończona”
Rys. 5.6. Okno Zakończenia autokalibracji podczas jazdy.
Instrukcja montażu
Strona 34
Dla określenia poprawności kalibracji należy sprawdzić poprawki jakie pokazuje
system OBD tj. Long trim i Short trim. Po kalibracji system nie może pokazywać ujemnych
wartości short trim i long trim.
F8 Mapa poprawek (patrz rys.4.13)
Po zakończeniu kalibracji w oknie Wartość poprawki pojawi się właściwy
współczynnik kalibracyjny uzyskany w wyniku autokalibracji systemu.
Sprawdzenie poprawności wykonanej kalibracji:
Zapamiętując benzynowy czas wtrysku (wtrysk benzyny Memo) w trakcie pracy na
biegu jałowym przy zasilaniu benzyną, przełączamy zasilanie na gazowe i sprawdzamy czy
czas wtrysku benzyny podczas pracy na gazie czy jest podobny do czasu pracy
zapamiętanego na benzynie (porównujemy go patrząc na zapamiętany czas wtrysku benzyny
„wtrysk benzyny Memo”)
W wypadku stwierdzenia rozbieżności należy:
Dokonać ewentualnej korekty poprzez zmianę współczynników (cyfr) na mapie
współczynników korekcyjnych (tabela z wpisanymi liczbami 100).
Zaznaczając myszą obszar odpowiadający pracy na biegu jałowym (lewy górny róg; można
zaznaczyć kilka komórek jednocześnie) i przyciskając klawisz „Enter” na klawiaturze
należy wpisać poprawkę w nowo otwartym oknie. Poprawkę można wprowadzić jako wartość
bezwzględną lub jako procentowy przyrost.
Rys. 5.7. Okno Mapa poprawek współczynnik korekcyjny
Sposób dokonywania poprawek na mapie:
Zwiększenie poprawki spowoduje skrócenie czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych
podczas pracy na gazie, podczas gdy jej zmniejszenie je wydłuży.
Instrukcja montażu
Strona 35
OPCJE DODATKOWE:
1. wartość KB – wartość powyższa określa stopień nachylenia linii wtryskiwacza
gazowego w stosunku do wtryskiwacza benzynowego w odniesieniu do prędkości
obrotowej powyżej 2500 rpm. Zmiana powyższego współczynnika możliwa jest o
max +/-100 jednostek od wyznaczonej przez system po autokalibracji. Jednorazowa
zmiana następować może o zwiększenie lub zmniejszenie wartości współczynnika o
20 jednostek. Zmiana parametru służy zwiększeniu dynamiki aut szczególnie przy
pojazdach dużej mocy.
2. Wartość offset(ms) – wartość powyższa określa stopień przesunięcia wtryskiwacza
gazowego w stosunku do wtryskiwacza benzynowego w całej wartości pracy. Korekta
wartości dokonywana może być poprzez wpisanie wartości od + 3 do - 3 jednostek w
zależności od indywidualnych potrzeb. Zakłada się, że wystarczającymi są bazowe
charakterystyki wtryskiwaczy. Korekta powyższa winna być dokonywana jedynie w
wypadku gdy pojazd pracuje nierównomiernie na biegu jałowym a korekta na mapie
współczynników korekcyjnych nie daje efektu.
Rys. 5.8. Okno wartość KB i offset.
Na zakończenie należy utrwalić dane w sterowniku przy pomocy okna WYMIANA
DANYCH.
Rys. 5.9. Okno Wymiana Danych – zachowaj w ECU.
Instrukcja montażu
Strona 36
6. SERWISOWANIE SYSTEMU
Hasło awaryjne
Rys. 6.1. Okno Hasło awaryjne.
W przypadku, kiedy użytkownik zapomni swojego hasła do systemu możliwe jest
wygenerowanie jednorazowego hasła awaryjnego.
W tym celu należy:
1. W oknie „Wprowadź hasło ECU” należy wybrać zakładkę „Zapomniałem hasła”,
2. Nacisnąć klawisz Generuj klucz,
3. Program wygeneruje kod awaryjny, który należy zapamiętać,
4. W biurze obsługi klienta lub na stronie internetowej producenta, na podstawie
wygenerowanego kodu, można otrzymać jednorazowe hasło awaryjne,
5. Otrzymane hasło awaryjne pozwala na awaryjne wejście do systemu.
Sterownik GAS TECH/BASIC GT w okresie eksploatacji wymaga okresowych
przeglądów i ewentualnej regulacji zgodnie z zaleceniami karty gwarancyjnej.
Instrukcja montażu
Strona 37
Aktualizacja oprogramowania
Aktualne wersje programu do kalibracji systemu dostępne są na stronie www
producenta:
http://autogas.dtgas.pl/index.php?strona=service
Aby zaprogramować/zaktualizować sterownik należy zaopatrzyć się w program
DTFlash.exe (dostępnym na stronie WWW producenta).
Rys. 6.2. Okno Aktualizacja oprogramowania.
Do komputerowej obsługi układów wtrysku gazu firmy DT GAS SYSTEM służy
uniwersalny program GasTech.exe o numerze wersji 2.21.11 lub nowszy.
Sterownik firmy DT GAS SYSTEM należy zaprogramować wsadem 1.22.04.ep4.
Istnieją trzy warianty programowania sterowników – różniące się w zależności od tego,
kiedy został wyprodukowany sterownik:
Wariant I
– sterowniki w wersji 1, 2 i 3,
Wariant II
– sterowniki w wersji 4,
Wariant III
– sterowniki w wersji 5 i 6.
O tym, jaka jest wersja sterownika (jaki bootloader) informuje ostatnia cyfra w numerze
oprogramowania ECU – patrz rysunek poniżej.
Instrukcja montażu
Strona 38
Rys. 6.3. Okno główne programu kalibracyjnego „GT” z zaznaczonym numerem wersji
sterownika (w tym przykładzie jest to wersja 6)
Wariant I
– sterowniki w wersji 1, 2 i 3
Te wersje sterowników wymagają zmiany bootloadera. Może to wykonać jedynie
producent sterownika. Komputer ECU należy przesłać na adres DT GAS SYSTEM celem
przeprogramowania kodem 1.22.04 z wcześniej przeładowanym bootloaderem numer 6.
Wariant II
– sterowniki w wersji 4,
Ta wersja sterownika wymaga przeprogramowania kodem z nazwą systemu. Należy
spośród kilku plików z kodem 1.22.04 wybrać ten, którego początek nazwy odpowiada
systemowi gazowemu: 500, 600, 700 lub 400 oraz zawiera informację o liczbie cylindrów
(4 lub 8). Plików z nazwą systemu 1.22.04 i rozszerzeniem ep4 jest sześć:
1. GT504S-1.22.04.ep4 – do systemu 504,
2. GT508S-1.22.04.ep4 – do systemu 508,
3. GT604S-1.22.04.ep4 – do systemu 604,
4. GT608S-1.22.04.ep4 – do systemu 608,
5. GT-1.22.04 (404, 704).ep4 – do systemów 404 lub 704,
6. GT-1.22.04 (408, 708).ep4 – do systemów 408 lub 708.
Należy wybrać pasujący do systemu i przeprogramować sterownik.
Instrukcja montażu
Strona 39
Wariant III
– sterowniki w wersji 5 i 6.
Dla tych wersji sterownika istnieje jeden plik ep4 wspólny dla wszystkich systemów.
Jest to plik GT-1.22.04.ep4. Sterownik należy przeprogramować właśnie tym kodem,
niezależnie od wersji systemu (400, 500, 600, 700 w wariantach 4 lub 8).
Aktualizację (przeprogramowanie) firmware dokonujemy na samochodzie z założoną
instalacją gazową. Ważne jest aby sterownik gazu (ECU) był zasilony. Przed aktualizacją
firmware zaleca się zapisanie konfiguracji ECU na dysku przy pomocy programu
GasTech.exe.
Procedura aktualizacji firmware ECU:
1. Podłączyć komputer PC do ECU poprzez złącze diagnostyczne.
2. Uruchomić program GasTech.exe i wybrać PROGRAMOWANIE ECU w
oknie OPCJE (lub bezpośrednio uruchomić program DTFlash.exe).
3. Wybrać port komunikacyjny (COM1,2..).
4. Wybrać plik programu do załadowania (plik z rozszerzeniem *.ep4).
5. Wcisnąć przycisk " Programuj " .
UWAGA!!! Procedura awaryjna (np. po zawieszeniu się ECU):
5a. Odłączyć zasilanie ECU (wypiąć ECU z wiązki, wypiąć bezpiecznik lub odłączyć
zasilanie ECU przy akumulatorze).
5b. Wcisnąć przycisk " Programuj " .
5c. Podłączyć ponownie zasilanie ECU.
6. Programowanie powinno zakończyć się wyświetleniem komunikatu " SUKCES " .
7. ECU jest gotowy do pracy.
W przypadku kolejnych niepowodzeń:
1. wyjąć główny bezpiecznik zasilający instalacje gazową,
2. wcisnąć przycisk " Programuj " ,
3. włożyć bezpiecznik zasilający instalację gazową (unikając iskrzenia na
stykach) w ciągu 30s od momentu wciśnięcia przycisku „Programuj”
Instrukcja montażu
Strona 40
6. DODATKOWE URZĄDZENIE ZEWNĘTRZNE
Wersja systemu GAS TECH/BASIC GT 700S posiada możliwość podłączenia
dodatkowych urządzeń, przedstawionych na poniższym rysunku. Możliwe jest to dzięki
wykorzystaniu wolnego pinu, na którym podczas pracy na benzynie występuje 0V, zaś
podczas pracy na gazie +12V. Napięcie to może być wykorzystane do uruchamiania
dodatkowych urządzeń zewnętrznych.
Dopasowanie rezystancji emulatorów do rezystancji wtryskiwacza benzynowego.
Sterownik GT700S posiada zestaw emulatorów wewnętrznych o rezystancji 100,
co odpowiada wtryskiwaczom benzynowym o rezystancji ok. 6 . W celu przystosowania
emulatorów sterownika do wtryskiwaczy benzynowych o innej rezystancji (mniejszej
lub większej) należy dołączyć dodatkową rezystancję (patrz rysunek poniżej) lub zastosować
emulator zewnętrzny. Emulatory tego typu oferuje kilka firm: PROTEC Digital, KME, AC.
Instrukcja montażu
Strona 41
Instrukcja montażu
Strona 42