ADVERTISEMENT

Silnik_2_5_l_R5_TDI.pdf

VW T5 Multivan 2.5 TDI 174KM – słabe ogrzewanie, pytanie o pompkę wody i schemat

Tu masz schemat


Download file - link to post

Serwis

Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 305

Silnik 2,5 l R5 TDI

Budowa i zasada działania

Rzędowy pięciocylindrowy silnik 2,5 l TDI
z pompowtryskiwaczami jest przedstawicielem
nowej generacji pięciocylindrowych silników Diesla.
Podstawowym celem konstrukcyjnym było stworzenie
silnika o dużej mocy jednostkowej, nadającego się
do różnych modeli samochodów – z poprzeczną
i wzdłużną zabudową silnika.

Silnik jest montowany w Transporterze 2004
(odmiany 96 kW i 128 kW) oraz w Touaregu
(odmiana 128 kW).
Różnica w silnikach Transportera i Touarega
polega przede wszystkim na dostosowaniu ich
do zabudowy poprzecznej lub wzdłużnej.

305_018

Transporter 2004 – zabudowa poprzeczna

305_038

Touareg – zabudowa wzdłużna

W dalszej części tego zeszytu przedstawimy budowę i zasadę działania nowego silnika 2,5 l R5 TDI.

NOWOŚĆ

Zeszyt do samodzielnego kształcenia

regulacji i naprawy prosimy zaczerpnąć

nowego rozwiązania technicznego!

2

Aktualne informacje na temat diagnozy,

przedstawia budowę i zasadę działania

z właściwej literatury serwisowej!

Uwaga
Wskazówka

O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Cechy konstrukcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

Budowa silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Kadłub . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kotwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Głowica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pompowtryskiwacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wał korbowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tłoki i korbowody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przekładnia zębata. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Napęd urządzeń pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zespół filtra oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pompa oleju. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ zasilania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ wydechowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Chłodnica recyrkulacji spalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

6
7
8
9
10
11
12
13
15
16
18
20
22
24

Sterowanie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Schemat układu sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

3

Wprowadzenie
Cechy konstrukcyjne
Silnik jest całkowicie nową konstrukcją.
Celami konstrukcyjnymi były:
– zwarta budowa, pozwalająca na zabudowę
poprzeczną i wzdłużną,
– moc do 128 kW,
– niewielka masa, np. przez zastosowanie
aluminiowego kadłuba,
– niewielki zakres obsługi technicznej, np. dzięki
wprowadzeniu przekładni zębatej,
– napęd urządzeń pomocniczych odporny na
zabrudzenie,
– mała liczba powierzchni uszczelnianych,
np. dzięki budowie modułowej,
– głowica o poprzecznym przepływie ładunku,

305_055

z pompowtryskiwaczami.

Szczegóły techniczne – budowa silnika

Szczegóły techniczne – układ sterowania

– kadłub silnika z gładziami cylindrów

– układ sterowania Bosch EDC 16, oparty

napawanymi plazmowo
– jednorzędowa przekładnia zębata o małej
szerokości
– głowica o poprzecznym przepływie ładunku
– wał korbowy z wbudowanym tłumikiem
drgań skrętnych
– pionowo umieszczony zespół filtra oleju,
z papierowym wkładem filtrującym
i wbudowaną chłodnicą oleju
– napęd alternatora i sprężarki klimatyzacji
za pomocą podatnych sprzęgieł
– recyrkulacja spalin
4

na wartości momentu obrotowego
– pompowtryskiwacze
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
(sterowana elektropneumatycznie)

Dane techniczne
Charakterystyka silnika

moc [kW]

moc [kW]

305_017

prędkość obrotowa [obr./min]

moment obrotowy [Nm]

2,5 l 128 kW – AXE i BAC

moment obrotowy [Nm]

2,5 l 96 kW – AXD

prędkość obrotowa [obr./min]

305_001

oznaczenie silnika

AXD Transporter 2004

AXE Transporter 2004
BAC Touareg – zab. wzdłużna

budowa

pięciocylindrowy, rzędowy

pojemność skokowa

2 460 cm3

średnica cylindra

81 mm

skok tłoka

95,5 mm

stopień sprężania

18,0 : 1

liczba zaworów na cylinder

2

kolejność zapłonu

1-2-4-5-3

moc maksymalna

96 kW przy 3500 obr./min

128 kW przy 3500 obr./min

maksymalny moment
obrotowy

340 Nm przy 2000 obr./min

400 Nm przy 2000 obr./min

układ sterowania silnika

Bosch EDC 16

prędkość obrotowa biegu
jałowego

800 obr./min

paliwo

olej napędowy, LC min. 49

oczyszczanie spalin

recyrkulacja spalin, katalizator

Różnica mocy pomiędzy odmianami 96 kW i 128 kW wynika z innego programu sterowania
oraz z zastosowania innej turbosprężarki.
5

Budowa silnika
Kadłub silnika
Kadłub jest niskociśnieniowym odlewem
kokilowym, wykonanym ze stopu aluminium
o wysokiej wytrzymałości.
Kadłuby silników przeznaczonych do
Transportera i Touarega różnią się przede
wszystkim innym umieszczeniem rozrusznika.
– W Transporterze 2004 (zabudowa poprzeczna)
rozrusznik jest zamocowany do skrzyni biegów.
– Natomiast w Touaregu (zabudowa wzdłużna)
rozrusznik jest zamocowany do silnika i kadłub
ma wykonane w tym celu dodatkowe ucho.
305_007

Gładź cylindrów napawana plazmowo
Gładź cylindrów silnika 2,5 l R5 TDI jest
napawana plazmowo. Polega to na nanoszeniu
na ściankę cylindra za pomocą palnika
plazmowego warstwy wierzchniej w postaci
proszku. Pozwala to zrezygnować z wstawianych
tulei cylindrowych.

strumień plazmy
z nanoszonym proszkiem

palnik plazmowy

Ma to następujące zalety:
– Zmniejszenie masy w stosunku do kadłuba
aluminiowego z tulejami żeliwnymi.
– Bardziej zwarta budowa dzięki mniejszej
grubości ścianek pomiędzy cylindrami
(w stosunku do dotychczasowego silnika
z kadłubem żeliwnym).
– Mniejsze zużycie gładzi dzięki napawaniu
plazmowemu.

6

305_019

gładź cylindra

Kotwy
Do połączenia kadłuba silnika z głowicą
wykorzystano kotwy. Daje to mniejsze
naprężenia kadłuba, czego skutkiem jest
optymalny kształt cylindrów. W kadłubie
umieszczono przesuwne tulejki, zabezpieczone
płetwami przed obrotem.
W te tulejki są wkręcone z jednej strony śruby
głowicy, a z drugiej strony kotwy.

głowica

śruba głowicy

tulejka

kadłub

kotew

305_006

śruba głowicy

305_022

Kolejność luzowania i dociągania śrub głowicy oraz kotew jest opisana w instrukcji naprawy.

7

Budowa silnika
Głowica
Zastosowano aluminiową głowicę o poprzecznym
przepływie ładunku.
Oznacza to, że kanały dolotowe i wylotowe są
umieszczone po przeciwnych stronach głowicy.
Zapewnia to prawidłową wymianę ładunku
w cylindrze i dobre napełnienie cylindra.
Wszystkie elementy rozrządu i napędu
pompowtryskiwaczy (zawory, popychacze,
dźwigienki) są przejęte z innych silników
z pompowtryskiwaczami.

305_020

kanał wylotowy

kanał dolotowy

złącze elektryczne wiązki
pompowtryskiwaczy
prowadnica przewodów

305_021

zasobnik paliwa
pompowtryskiwacz

8

świeca żarowa

Pompowtryskiwacze
W silniku 2,5 l R5 TDI zastosowano pompowtryskiwacze drugiej generacji, montowane już w silnikach
1,9 l TDI. Zostały one dopasowane pod względem wydajności oraz kierunku strumienia paliwa.
Pompowtryskiwacze odznaczają się:
– napędem o małym tarciu,
– większym ciśnieniem wtrysku w zakresie obciążenia częściowego,
– mniejszym zaworem elektromagnetycznym.

Małe tarcie w napędzie pompowtryskiwaczy
uzyskano przez zastosowanie kulistej panewki
pomiędzy śrubą regulacyjną a popychaczem.
Zwiększenie średnicy panewki spowodowało
zmniejszenie nacisku jednostkowego. Ponadto
w panewce zbiera się olej, zapewniając
smarowanie współpracujących powierzchni
śruby i popychacza.

Zwiększenie ciśnienia wtrysku w zakresie
obciążeń częściowych uzyskano przez
powiększenie skoku tłoczka wyrównującego.
Większy skok tłoczka wyrównującego oraz
działanie dławiące kanału łączącego komorę
sprężyny iglicy z kanałem zasilającym powodują
wzrost ciśnienia w komorze sprężyny iglicy.
Sprężyna iglicy rozpylacza jest mocniej ściskana
i ciśnienie wtrysku rośnie.

śruba regulacyjna
panewka kulista
popychacz
komora wysokociśnieniowa

tłoczek wyrównujący

kanał odpływowy

kanał łączący
kanał zasilający

sprężyna iglicy
rozpylacza

zawór elektromagnetyczny
305_030

305_029

9

Budowa silnika
koło impulsowe

Wał korbowy
Aby silnik był możliwie krótki, tłumik drgań
skrętnych umieszczono w wale korbowym.

Aby wymontować wał korbowy,
trzeba wymontować również głowicę
i wymienić jej uszczelkę. Należy
przestrzegać sposobu postępowania,
podanego w instrukcji naprawy.

tłumik drgań skrętnych

305_023

śruba mocująca

Tłumik drgań skrętnych
Tłumik jest przykręcony czterema śrubami
do wału, w miejscu pierwszego przeciwciężaru.
Tłumienie drgań w całym zakresie prędkości
obrotowej i obciążenia zapewniają elementy
cierne z tworzywa sztucznego.

tłumik drgań skrętnych

305_025

Koło impulsowe czujnika prędkości
obrotowej silnika
koło impulsowe

Na końcowy czop wału korbowego od strony
sprzęgła wciśnięte jest koło zębate, służące
do napędu przekładni zębatej.
Natomiast koło impulsowe czujnika jest
obrabiane wraz z wałem korbowym. Dzięki
temu nie pojawiają się dodatkowe odchyłki
wynikające z montażu i wzrasta dokładność
pomiaru prędkości obrotowej silnika.

koło napędu
przekładni zębatej

305_024

Tłumik drgań skrętnych można
wymienić bez wymontowania wału
korbowego – wystarczy odkręcić
pokrywę stopy pierwszego korbowodu.
10

Tłoki i korbowody
Tłoki
Ponieważ w silniku występują duże ciśnienia
spalania, piasta sworznia w tłoku i łeb
korbowodu mają kształt trapezowy. Dzięki temu
nacisk pochodzący od ciśnienia spalania
rozkłada się na większej powierzchni. Dobre
właściwości cierne zapewnia tulejka mosiężna,
wciśnięta w piastę sworznia tłokowego. W tłoku
jest kanał, służący do chłodzenia części
pierścieniowej. Olej do kanału chłodzącego
wtryskuje rozpylacz, gdy tłok znajduje się
w dolnym martwym punkcie.

kanał chłodzący

305_026

tulejka mosiężna

Korbowody
W silniku zastosowano jednolite, odkuwane
korbowody. Pokrywa stopy korbowodu
jest odłamywana.
trapezowy łeb korbowodu
305_027

Przesunięcie osi sworznia tłokowego
Silnik ma tzw. przesunięty układ korbowy.
Oznacza to, że oś sworznia tłokowego nie
przecina osi cylindra, lecz jest względem niej
przesunięta. Zapobiega to powstawaniu hałasu
podczas przechodzenia tłoka przez GMP.
Zawsze, gdy korbowód jest ustawiony skośnie
do osi cylindra, na tłok działają siły boczne,
dociskające go do ścianki cylindra.
W chwili, gdy tłok jest w górnym martwym punkcie,
zmienia się kierunek (dokładniej: zwrot) siły
bocznej. Powoduje to przechylenie tłoka w stronę
przeciwległej ścianki cylindra, co jest źródłem
hałasu.
Można uniknąć tego hałasu, stosując przesunięty
układ korbowy.
W takim układzie już przed osiągnięciem GMP
zmienia się kierunek działania siły bocznej i tłok już
wtedy opiera się o przeciwległą ściankę cylindra.

GMP

oś cylindra

oś sworznia
tłokowego

305_028

11

Budowa silnika
Przekładnia zębata
W celu maksymalnego skrócenia silnika (co jest ważne zwłaszcza w odmianie do zabudowy
poprzecznej) zastosowano przekładnię zębatą o zębach skośnych. Taka przekładnia może przenieść
duży moment, nie zajmując przy tym zbyt wiele miejsca. Zęby są pochylone pod kątem 15°, co zwiększa
czynną szerokość zębów bez zwiększania wymiarów zewnętrznych przekładni.
Cała przekładnia znajduje się po stronie sprzęgła i służy do napędu rozrządu oraz wszystkich
urządzeń pomocniczych.

przyrząd
T10199
koło wałka rozrządu
koło pośrednie
(regulowane)
koło pośrednie
koło napędu
pompy wody

305_051

Regulowane koło pośrednie służy
do ustawienia luzu międzyzębnego
w napędzie koła wałka rozrządu.

koło napędu alternatora

koło dwuczęściowe

koło pośrednie

koło napędu pompy hydraulicznej
i sprężarki klimatyzacji

305_003

koło pośrednie

koło wału korbowego
koło napędu pompy oleju

Przekładnia zębata jest bezobsługowa.
Nie przewiduje się wymiany kół zębatych w serwisie.

12

Napęd urządzeń pomocniczych
Urządzenia pomocnicze są napędzane bezpośrednio przez przekładnię zębatą.
Do napędu alternatora i sprężarki klimatyzacji zastosowano podatne skrętnie sprzęgła. Ich zadaniem
jest wyrównanie niewspółosiowości tych urządzeń i kół napędowych oraz wytłumienie ewentualnego
bicia osiowego.
Zaletą tych sprzęgieł jest mała wrażliwość na zanieczyszczenie. Jest to ważne szczególnie podczas
użytkowania samochodu w terenie oraz w rejonach o dużym zapyleniu.

Podczas wymontowywania alternatora
nie wolno go odkręcać od wspornika.
wspornik alternatora

alternator
305_053

alternator

sprzęgło jednokierunkowe

sprzęgło podatne

koło napędu alternatora

koło dwuczęściowe

koło napędu pompy
wspomagania układu kierowniczego
i sprężarki klimatyzacji

305_002

pompa wspomagania
układu kierowniczego

sprzęgło jednokierunkowe
sprężarka klimatyzacji

sprzęgło podatne

13

Budowa silnika
Sprzęgło podatne
Sprzęgło podatne składa się z dwóch metalowych piast z naciętymi zębami, połączonych gumową,
zębatą tuleją. Tuleja przypomina budową pasek zębaty.

305_014

piasta

tuleja zębata

piasta

Koło dwuczęściowe
Zadaniem koła dwuczęściowego jest
zmniejszenie luzu międzyzębnego w napędzie
urządzeń pomocniczych. Koło składa się
z dwóch części, połączonych sprężyną.
Sprężyna znajduje się pomiędzy częściami koła.

Siła sprężyny przekręca obie części koła
względem siebie. Dzięki temu zmniejsza się luz
międzyzębny pomiędzy kołem dwuczęściowym
a kołem współpracującym.

koło dwuczęściowe

podkładka
pierścień osadczy

tulejka
305_056

sprężyna

14

Zespół filtra oleju
Zespół filtra oleju jest przykręcony pięcioma
śrubami do kadłuba silnika. Zespół składa się
z pionowego filtra oraz chłodnicy oleju.
Wkład filtra wyjmuje się w górę.

chłodnica oleju

filtr oleju

305_032

chłodnica oleju

Zalety zespołu filtra oleju:
– powierzchnia uszczelniająca dociśnięta
pięcioma śrubami,
– ekologiczny, pionowy filtr oleju
z wkładem papierowym,
– wbudowana chłodnica oleju.

filtr oleju
305_033

15

Budowa silnika
Pompa oleju
Gerotorowa pompa oleju jest zamocowana
u spodu kadłuba silnika i napędzana kołami
zębatymi bezpośrednio przez wał korbowy.

305_044

Położenie pompy względem kadłuba
określają dwie tulejki ustalające.
Prosimy przestrzegać instrukcji naprawy.

koło pompy oleju

koło wału korbowego

Układ smarowania – zasilanie
Szczególną cechą układu smarowania jest wykorzystanie otworów na kotwy jako kanałów olejowych.
Z tych otworów olej płynie do różnych łożysk silnika oraz do przekładni zębatej.

otwór na kotwę

305_046

16

Układ smarowania – powrót
Olej powraca z głowicy do miski olejowej przede wszystkim przez przekładnię zębatą.
Część oleju spływa również kanałami powrotnymi po obu stronach silnika.

powrót oleju przez przekładnię zębatą

kanał powrotny

305_045

miska olejowa

17

Budowa silnika
Układ chłodzenia
Na rysunku pokazano układ chłodzenia w Transporterze 2004 z dodatkowym ogrzewaniem wodnym.
Zależnie od wyposażenia samochodu, układ chłodzenia może występować w różnych odmianach.

305_008

Opis
1
2
3
4
5
6
7

18

przednia nagrzewnica
termostat (początek otwarcia przy 80°C)
głowica
chłodnica recyrkulacji spalin
pompa wody
chłodnica
chłodnica oleju

8
9
10
11
12
13
14
15

kadłub
przewód odpowietrzający
zbiornik wyrównawczy
zawór odcinający ogrzewania N279
zawór zwrotny
tylna nagrzewnica
agregat ogrzewania dodatkowego
pompa obiegowa

Pompa wody
Jest to pompa odśrodkowa, umieszczona w tylnej
części kadłuba silnika. Pompa jest napędzana
przez przekładnię zębatą.
Pompę można wymontować bez demontażu
pokrywy przekładni zębatej.

Przed wymontowaniem pompy wody
trzeba wkręcić korki spustowe i spuścić
płyn chłodzący. W przeciwnym razie
woda z pompy wyleje się do przekładni
zębatej i spłynie do miski olejowej.

305_049

pompa wody
pokrywa przekładni zębatej

korki spustowe

pompa wody
śruba mocująca
pokrywa

nakrętka

śruba

koło zębate
305_050

Do wymontowania pompy wody służą dwa narzędzia specjalne: ściągacz T10221 do koła
zębatego pompy i ściągacz T10222 do wyjęcia pompy z kadłuba.

19

Budowa silnika
Układ zasilania
Na schemacie pokazano układ zasilania Transportera 2004.

chłodnica paliwa

czujnik temperatury paliwa
przewód zasilania
ogrzewania postojowego

przewód zasilający
– obwód niskociśnieniowy

filtr paliwa

zawór zwrotny
zbiornik paliwa

elektryczna
pompa paliwa

pompa paliwa
zawór regulacji ciśnienia
po stronie zasilania

Elektryczna pompa paliwa w zbiorniku jest
pompą wstępną, tłoczącą paliwo do filtra.
Po wyłączeniu silnika zawór zwrotny zapobiega
cofaniu paliwa z zasobnika paliwa i przewodu
zasilającego do zbiornika.

20

Filtr paliwa chroni układ zasilania i aparaturę
wtryskową przez zabrudzeniem i zużyciem,
wywołanym cząstkami stałymi lub wodą.
Pompa paliwa zasysa paliwo z filtra i tłoczy je pod
zwiększonym ciśnieniem do zasobnika paliwa.

zasobnik paliwa
przewód zasilający
– obwód wysokociśnieniowy
zawór regulacji ciśnienia
po stronie powrotu

pompowtryskiwacz

przewód powrotny

305_037

powrót

zasilanie – niskie ciśnienie

Zawór regulacji ciśnienia ustala ciśnienie
ok. 8,5 bar w przewodzie zasilającym.
Zawór regulacji ciśnienia po stronie powrotu
ustala ciśnienie ok. 1 bar w przewodzie
powrotnym. To ciśnienie jest niezbędne
do prawidłowej pracy układu zasilania
i pompowtryskiwaczy.

zasilanie – wysokie ciśnienie

Chłodnica paliwa chłodzi powracające paliwo,
by chronić zbiornik przed zbyt wysoką
temperaturą.
Czujnik temperatury paliwa informuje sterownik
silnika o aktualnej temperaturze paliwa.
Pompowtryskiwacze mają zawory
elektromagnetyczne, sterowane przez sterownik
silnika. Za pomocą tych zaworów sterownik
reguluje początek wtrysku i dawkę paliwa.

21

Budowa silnika
Układ wydechowy
Układ wydechowy składa się z kolektora, katalizatora głównego, tłumika wstępnego i tłumika końcowego.

Kolektor wydechowy
Blaszany kolektor wydechowy składa się ze szczelnej części wewnętrznej oraz otuliny izolacyjnej.
Zwarta budowa kolektora przyspiesza jego nagrzewanie. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowej
izolacji termicznej.

otulina izolacyjna

wewnętrzna część
kolektora

otulina izolacyjna
305_047

22

Widok układu wydechowego
Na rysunku pokazano elementy układu wydechowego Transportera 2004.

katalizator główny

tłumik końcowy

tłumik wstępny

305_031

23

Budowa silnika
Chłodnica recyrkulacji spalin
Aby obniżyć temperaturę spalania i zmniejszyć emisję tlenków azotu i sadzy, w niektórych odmianach
silnika zastosowano chłodzenie recyrkulacji spalin.

chłodnica recyrkulacji spalin

305_054

Stosowane odmiany chłodnicy:
– W Transporterze 2004 z automatyczną

– W Touaregu z automatyczną skrzynią biegów

skrzynią biegów oraz w Touaregu z ręczną
skrzynią biegów zastosowano chłodnicę

są chłodzone dopiero wtedy, gdy temperatura

pracującą cały czas.

24

zastosowano chłodnicę załączaną. Spaliny
silnika przekroczy 50°C.

Jak działa załączana chłodnica recyrkulacji spalin
Ponieważ ciągłe chłodzenie spalin w układzie recyrkulacji zwiększałoby emisję węglowodorów i tlenku
węgla, stosuje się załączaną chłodnicę spalin. Dzięki temu spaliny mogą płynąć do mechanicznego
zaworu recyrkulacji przez chłodnicę lub obok niej.
Bez chłodzenia spalin:
Gdy silnik ma temperaturę poniżej 50°C, klapa spalin jest zamknięta i spaliny omijają chłodnicę.

chłodnica recyrkulacji spalin
do turbosprężarki
siłownik podciśnieniowy
niewysterowany
czujnik temperatury silnika
G62
klapa spalin

do zaworu
recyrkulacji spalin
płyn chłodzący

305_057

z kolektora wydechowego

Z chłodzeniem spalin
Po nagrzaniu silnika do temperatury 50°C zawór sterujący otwiera klapę spalin. Spaliny w układzie
recyrkulacji zaczynają przepływać przez chłodnicę. Wydajność chłodzenia zależy od temperatury płynu
chłodzącego i od dawki spalin.

zawór sterujący chłodnicy
recyrkulacji spalin
N345

siłownik podciśnieniowy
wysterowany

sterownik silnika
J623
305_058

25

Układ sterowania silnika
Schemat układu sterowania
W silniku 2,5 l R5 TDI, montowanym w Transporterze 2004 i w Touaregu, zastosowano układ sterowania
Bosch EDC 16, oparty na wartości momentu obrotowego.

Czujniki
czujnik prędkości obrotowej silnika G28
sterownik silnika J623
czujnik położenia wałka rozrządu G40

magistrala CAN napędu

czujnik położenia pedału gazu G79
włącznik kick-down F8
włącznik biegu jałowego F60

przepływomierz powietrza G70

czujnik temperatury silnika G62

czujnik temperatury wody
na wyjściu z chłodnicy G83

czujnik temperatury paliwa G81

czujnik ciśnienia doładowania G31
czujnik temperatury dolotu G42

włącznik świateł hamowania F
włącznik przy pedale hamulca F47

włącznik przy pedale sprzęgła F36

dodatkowe sygnały wejściowe

26

złącze
diagnostyczne

Dokładny opis układu sterowania można znaleźć w zeszycie nr 304
„Układ sterowania silnika wysokoprężnego EDC 16“.
Elementy wykonawcze
zawory pompowtryskiwaczy
N240 ... N244

przekaźnik pompy paliwa J17
pompa paliwa (wstępna) G6
pompa paliwa G23 *

zawór recyrkulacji spalin N18

zawór ograniczania ciśnienia
doładowania N75

przekaźnik dodatkowej pompy wody
J151
pompa obiegowa V55
przekaźnik pompy chłodzenia paliwa
J445 *
pompa chłodzenia paliwa V166 *
zawór klapy dławiącej N239

zawór chłodnicy recyrkulacji spalin
N345 **

przekaźnik świec żarowych J52
świece żarowe Q10 ... Q14

305_011

* stosowane w Touaregu
** stosowane w Touaregu z automatyczną skrzynią biegów

dodatkowe sygnały wyjściowe

27

Układ sterowania silnika
Schemat funkcjonalny
Silnik 2,5 l R5 TDI z układem EDC 16 w Transporterze 2004 i Touaregu

Sygnały dodatkowe
1
2
3
4

28

CAN napędu
CAN napędu
przewód K (złącze diagnostyczne)
sygnał prędkości jazdy

5
6
7
8

alternator, zacisk DFM
włącznik tempomatu(włącz/wyłącz)
wentylator chłodnicy, pierwszy bieg
wentylator chłodnicy, drugi bieg

Opis
A
F
F8
F36
F47
F60

pompa paliwa (wstępna)
pompa paliwa *
czujnik prędkości obrotowej silnika
czujnik ciśnienia doładowania
czujnik położenia wałka rozrządu
czujnik temperatury dolotu
czujnik temperatury silnika
przepływomierz powietrza
czujnik położenia pedału gazu
czujnik temperatury paliwa
czujnik temperatury wody na wyjściu z chłodnicy

J17
J52
J151
J317
J445
J623

przekaźnik pompy paliwa
przekaźnik świec żarowych
przekaźnik dodatkowej pompy wody
przekaźnik zasilania zacisku 30
przekaźnik pompy chłodzenia paliwa *
sterownik silnika

N18
N75
N239
N240
N241
N242
N243
N244
N345

zawór recyrkulacji spalin
zawór ograniczania ciśnienia doładowania
zawór klapy dławiącej
zawór pompowtryskiwacza 1. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 2. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 3. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 4. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 5. cylindra
zawór chłodnicy recyrkulacji spalin **

Q10
Q11
Q12
Q13
Q14

A połączenia wewnątrz schematu

włącznik świateł hamowania
włącznik kick-down
włącznik przy pedale sprzęgła
włącznik przy pedale hamulca
włącznik biegu jałowego

G6
G23
G28
G31
G40
G42
G62
G70
G79
G81
G83

305_012

akumulator

świeca żarowa -1świeca żarowa -2świeca żarowa -3świeca żarowa -4świeca żarowa -5-

V55
V166

pompa obiegowa
pompa chłodzenia paliwa *

* stosowane w Touaregu
** stosowane w Touaregu z automatyczną skrzynią biegów

29

Serwis

Opis

Narzędzie specjalne

uchwyt
T10199

305_052

uchwyt silnika do stojaka montażowego
T10220

305_042

ściągacz koła zębatego pompy wody
T10221

305_039

ściągacz pompy wody
T10222

305_041

30

Opis

Narzędzie specjalne

trzpień centrujący sprzęgła
T10223

brak rysunku w chwili oddania do druku

uchwyt silnika do podnośnika zespołu
napędowego (do wymontowania
i zamontowania)
T10224

brak rysunku w chwili oddania do druku

klucz do obracania wałem
korbowym
T10225

305_043

blokada wału korbowego
T10226

305_040

31

Sprawdzamy swoją wiedzę
Które odpowiedzi są prawidłowe?
Może być więcej prawidłowych odpowiedzi!

1. Jakie były najważniejsze cele konstrukcyjne w przypadku silnika 2,5 l R5 TDI?
a Niewielka masa, np. przez zastosowanie aluminiowego kadłuba.
b Zwarta budowa, pozwalająca na zabudowę poprzeczną i wzdłużną.
c Niewielki zakres obsługi technicznej, np. dzięki wprowadzeniu bezobsługowej przekładni zębatej.

2. Co szczególnego jest w budowie wału korbowego?
a Koło impulsowe czujnika prędkości obrotowej silnika jest przykręcane.
b Tłumik drgań skrętnych jest wbudowany w wał.
c Tłumik drgań skrętnych można wymienić bez wymontowania wału korbowego.

3. Które wypowiedzi na temat przekładni zębatej są prawidłowe?
a Luz międzyzębny koła napędu wałka rozrządu można regulować.
b Zastosowanie przekładni zębatej zmniejsza masę silnika.
c Koła zębate mogą przenosić duży moment obrotowy, zajmując przy tym mało miejsca.

32

4. Które wypowiedzi na temat urządzeń pomocniczych są prawidłowe?
a Urządzenia pomocnicze są napędzane przez przekładnię zębatą.
b Do napędu alternatora i sprężarki klimatyzacji zastosowano podatne skrętnie sprzęgła.
Ich zadaniem jest wyrównanie niewspółosiowości tych urządzeń i kół napędowych
oraz wytłumienie ewentualnego bicia osiowego.
c Alternator należy wymontowywać razem ze wspornikiem – elementów tych
nie wolno rozłączać.

5. O czym trzeba pamiętać podczas wymontowywania pompy wody?
a Przed wymontowaniem pompy wody trzeba wkręcić korki spustowe
i spuścić płyn chłodzący.
b Pompę można wymontować bez demontażu pokrywy przekładni zębatej.
c Przed wymontowaniem pompy wody trzeba odkręcić pokrywę przekładni zębatej.

6. Jaki układ sterowania zastosowano w tym silniku?
a Zastosowano układ Bosch EDC 15.
b Zastosowano układ Bosch EDC 16, oparty na wartości momentu obrotowego.
c Zastosowano układ Bosch EDC 16, nie oparty na wartości momentu obrotowego.

33

Notatki

Rozwiązania:
1. a, b, c; 2. b, c; 3. a, c; 4. a, b, c; 5. a, b; 6. b

34

35

305

Tylko do użytku wewnętrznego © VOLKSWAGEN AG, Wolfsburg
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zmiany zastrzeżone.
000.2811.25.11 Stan techniczny 03/03