Tu masz schemat
Serwis
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 305
Silnik 2,5 l R5 TDI
Budowa i zasada działania
Rzędowy pięciocylindrowy silnik 2,5 l TDI
z pompowtryskiwaczami jest przedstawicielem
nowej generacji pięciocylindrowych silników Diesla.
Podstawowym celem konstrukcyjnym było stworzenie
silnika o dużej mocy jednostkowej, nadającego się
do różnych modeli samochodów – z poprzeczną
i wzdłużną zabudową silnika.
Silnik jest montowany w Transporterze 2004
(odmiany 96 kW i 128 kW) oraz w Touaregu
(odmiana 128 kW).
Różnica w silnikach Transportera i Touarega
polega przede wszystkim na dostosowaniu ich
do zabudowy poprzecznej lub wzdłużnej.
305_018
Transporter 2004 – zabudowa poprzeczna
305_038
Touareg – zabudowa wzdłużna
W dalszej części tego zeszytu przedstawimy budowę i zasadę działania nowego silnika 2,5 l R5 TDI.
NOWOŚĆ
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
regulacji i naprawy prosimy zaczerpnąć
nowego rozwiązania technicznego!
2
Aktualne informacje na temat diagnozy,
przedstawia budowę i zasadę działania
z właściwej literatury serwisowej!
Uwaga
Wskazówka
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Cechy konstrukcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Budowa silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Kadłub . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kotwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Głowica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pompowtryskiwacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wał korbowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tłoki i korbowody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przekładnia zębata. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Napęd urządzeń pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zespół filtra oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pompa oleju. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ zasilania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ wydechowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Chłodnica recyrkulacji spalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
7
8
9
10
11
12
13
15
16
18
20
22
24
Sterowanie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Schemat układu sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3
Wprowadzenie
Cechy konstrukcyjne
Silnik jest całkowicie nową konstrukcją.
Celami konstrukcyjnymi były:
– zwarta budowa, pozwalająca na zabudowę
poprzeczną i wzdłużną,
– moc do 128 kW,
– niewielka masa, np. przez zastosowanie
aluminiowego kadłuba,
– niewielki zakres obsługi technicznej, np. dzięki
wprowadzeniu przekładni zębatej,
– napęd urządzeń pomocniczych odporny na
zabrudzenie,
– mała liczba powierzchni uszczelnianych,
np. dzięki budowie modułowej,
– głowica o poprzecznym przepływie ładunku,
305_055
z pompowtryskiwaczami.
Szczegóły techniczne – budowa silnika
Szczegóły techniczne – układ sterowania
– kadłub silnika z gładziami cylindrów
– układ sterowania Bosch EDC 16, oparty
napawanymi plazmowo
– jednorzędowa przekładnia zębata o małej
szerokości
– głowica o poprzecznym przepływie ładunku
– wał korbowy z wbudowanym tłumikiem
drgań skrętnych
– pionowo umieszczony zespół filtra oleju,
z papierowym wkładem filtrującym
i wbudowaną chłodnicą oleju
– napęd alternatora i sprężarki klimatyzacji
za pomocą podatnych sprzęgieł
– recyrkulacja spalin
4
na wartości momentu obrotowego
– pompowtryskiwacze
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
(sterowana elektropneumatycznie)
Dane techniczne
Charakterystyka silnika
moc [kW]
moc [kW]
305_017
prędkość obrotowa [obr./min]
moment obrotowy [Nm]
2,5 l 128 kW – AXE i BAC
moment obrotowy [Nm]
2,5 l 96 kW – AXD
prędkość obrotowa [obr./min]
305_001
oznaczenie silnika
AXD Transporter 2004
AXE Transporter 2004
BAC Touareg – zab. wzdłużna
budowa
pięciocylindrowy, rzędowy
pojemność skokowa
2 460 cm3
średnica cylindra
81 mm
skok tłoka
95,5 mm
stopień sprężania
18,0 : 1
liczba zaworów na cylinder
2
kolejność zapłonu
1-2-4-5-3
moc maksymalna
96 kW przy 3500 obr./min
128 kW przy 3500 obr./min
maksymalny moment
obrotowy
340 Nm przy 2000 obr./min
400 Nm przy 2000 obr./min
układ sterowania silnika
Bosch EDC 16
prędkość obrotowa biegu
jałowego
800 obr./min
paliwo
olej napędowy, LC min. 49
oczyszczanie spalin
recyrkulacja spalin, katalizator
Różnica mocy pomiędzy odmianami 96 kW i 128 kW wynika z innego programu sterowania
oraz z zastosowania innej turbosprężarki.
5
Budowa silnika
Kadłub silnika
Kadłub jest niskociśnieniowym odlewem
kokilowym, wykonanym ze stopu aluminium
o wysokiej wytrzymałości.
Kadłuby silników przeznaczonych do
Transportera i Touarega różnią się przede
wszystkim innym umieszczeniem rozrusznika.
– W Transporterze 2004 (zabudowa poprzeczna)
rozrusznik jest zamocowany do skrzyni biegów.
– Natomiast w Touaregu (zabudowa wzdłużna)
rozrusznik jest zamocowany do silnika i kadłub
ma wykonane w tym celu dodatkowe ucho.
305_007
Gładź cylindrów napawana plazmowo
Gładź cylindrów silnika 2,5 l R5 TDI jest
napawana plazmowo. Polega to na nanoszeniu
na ściankę cylindra za pomocą palnika
plazmowego warstwy wierzchniej w postaci
proszku. Pozwala to zrezygnować z wstawianych
tulei cylindrowych.
strumień plazmy
z nanoszonym proszkiem
palnik plazmowy
Ma to następujące zalety:
– Zmniejszenie masy w stosunku do kadłuba
aluminiowego z tulejami żeliwnymi.
– Bardziej zwarta budowa dzięki mniejszej
grubości ścianek pomiędzy cylindrami
(w stosunku do dotychczasowego silnika
z kadłubem żeliwnym).
– Mniejsze zużycie gładzi dzięki napawaniu
plazmowemu.
6
305_019
gładź cylindra
Kotwy
Do połączenia kadłuba silnika z głowicą
wykorzystano kotwy. Daje to mniejsze
naprężenia kadłuba, czego skutkiem jest
optymalny kształt cylindrów. W kadłubie
umieszczono przesuwne tulejki, zabezpieczone
płetwami przed obrotem.
W te tulejki są wkręcone z jednej strony śruby
głowicy, a z drugiej strony kotwy.
głowica
śruba głowicy
tulejka
kadłub
kotew
305_006
śruba głowicy
305_022
Kolejność luzowania i dociągania śrub głowicy oraz kotew jest opisana w instrukcji naprawy.
7
Budowa silnika
Głowica
Zastosowano aluminiową głowicę o poprzecznym
przepływie ładunku.
Oznacza to, że kanały dolotowe i wylotowe są
umieszczone po przeciwnych stronach głowicy.
Zapewnia to prawidłową wymianę ładunku
w cylindrze i dobre napełnienie cylindra.
Wszystkie elementy rozrządu i napędu
pompowtryskiwaczy (zawory, popychacze,
dźwigienki) są przejęte z innych silników
z pompowtryskiwaczami.
305_020
kanał wylotowy
kanał dolotowy
złącze elektryczne wiązki
pompowtryskiwaczy
prowadnica przewodów
305_021
zasobnik paliwa
pompowtryskiwacz
8
świeca żarowa
Pompowtryskiwacze
W silniku 2,5 l R5 TDI zastosowano pompowtryskiwacze drugiej generacji, montowane już w silnikach
1,9 l TDI. Zostały one dopasowane pod względem wydajności oraz kierunku strumienia paliwa.
Pompowtryskiwacze odznaczają się:
– napędem o małym tarciu,
– większym ciśnieniem wtrysku w zakresie obciążenia częściowego,
– mniejszym zaworem elektromagnetycznym.
Małe tarcie w napędzie pompowtryskiwaczy
uzyskano przez zastosowanie kulistej panewki
pomiędzy śrubą regulacyjną a popychaczem.
Zwiększenie średnicy panewki spowodowało
zmniejszenie nacisku jednostkowego. Ponadto
w panewce zbiera się olej, zapewniając
smarowanie współpracujących powierzchni
śruby i popychacza.
Zwiększenie ciśnienia wtrysku w zakresie
obciążeń częściowych uzyskano przez
powiększenie skoku tłoczka wyrównującego.
Większy skok tłoczka wyrównującego oraz
działanie dławiące kanału łączącego komorę
sprężyny iglicy z kanałem zasilającym powodują
wzrost ciśnienia w komorze sprężyny iglicy.
Sprężyna iglicy rozpylacza jest mocniej ściskana
i ciśnienie wtrysku rośnie.
śruba regulacyjna
panewka kulista
popychacz
komora wysokociśnieniowa
tłoczek wyrównujący
kanał odpływowy
kanał łączący
kanał zasilający
sprężyna iglicy
rozpylacza
zawór elektromagnetyczny
305_030
305_029
9
Budowa silnika
koło impulsowe
Wał korbowy
Aby silnik był możliwie krótki, tłumik drgań
skrętnych umieszczono w wale korbowym.
Aby wymontować wał korbowy,
trzeba wymontować również głowicę
i wymienić jej uszczelkę. Należy
przestrzegać sposobu postępowania,
podanego w instrukcji naprawy.
tłumik drgań skrętnych
305_023
śruba mocująca
Tłumik drgań skrętnych
Tłumik jest przykręcony czterema śrubami
do wału, w miejscu pierwszego przeciwciężaru.
Tłumienie drgań w całym zakresie prędkości
obrotowej i obciążenia zapewniają elementy
cierne z tworzywa sztucznego.
tłumik drgań skrętnych
305_025
Koło impulsowe czujnika prędkości
obrotowej silnika
koło impulsowe
Na końcowy czop wału korbowego od strony
sprzęgła wciśnięte jest koło zębate, służące
do napędu przekładni zębatej.
Natomiast koło impulsowe czujnika jest
obrabiane wraz z wałem korbowym. Dzięki
temu nie pojawiają się dodatkowe odchyłki
wynikające z montażu i wzrasta dokładność
pomiaru prędkości obrotowej silnika.
koło napędu
przekładni zębatej
305_024
Tłumik drgań skrętnych można
wymienić bez wymontowania wału
korbowego – wystarczy odkręcić
pokrywę stopy pierwszego korbowodu.
10
Tłoki i korbowody
Tłoki
Ponieważ w silniku występują duże ciśnienia
spalania, piasta sworznia w tłoku i łeb
korbowodu mają kształt trapezowy. Dzięki temu
nacisk pochodzący od ciśnienia spalania
rozkłada się na większej powierzchni. Dobre
właściwości cierne zapewnia tulejka mosiężna,
wciśnięta w piastę sworznia tłokowego. W tłoku
jest kanał, służący do chłodzenia części
pierścieniowej. Olej do kanału chłodzącego
wtryskuje rozpylacz, gdy tłok znajduje się
w dolnym martwym punkcie.
kanał chłodzący
305_026
tulejka mosiężna
Korbowody
W silniku zastosowano jednolite, odkuwane
korbowody. Pokrywa stopy korbowodu
jest odłamywana.
trapezowy łeb korbowodu
305_027
Przesunięcie osi sworznia tłokowego
Silnik ma tzw. przesunięty układ korbowy.
Oznacza to, że oś sworznia tłokowego nie
przecina osi cylindra, lecz jest względem niej
przesunięta. Zapobiega to powstawaniu hałasu
podczas przechodzenia tłoka przez GMP.
Zawsze, gdy korbowód jest ustawiony skośnie
do osi cylindra, na tłok działają siły boczne,
dociskające go do ścianki cylindra.
W chwili, gdy tłok jest w górnym martwym punkcie,
zmienia się kierunek (dokładniej: zwrot) siły
bocznej. Powoduje to przechylenie tłoka w stronę
przeciwległej ścianki cylindra, co jest źródłem
hałasu.
Można uniknąć tego hałasu, stosując przesunięty
układ korbowy.
W takim układzie już przed osiągnięciem GMP
zmienia się kierunek działania siły bocznej i tłok już
wtedy opiera się o przeciwległą ściankę cylindra.
GMP
oś cylindra
oś sworznia
tłokowego
305_028
11
Budowa silnika
Przekładnia zębata
W celu maksymalnego skrócenia silnika (co jest ważne zwłaszcza w odmianie do zabudowy
poprzecznej) zastosowano przekładnię zębatą o zębach skośnych. Taka przekładnia może przenieść
duży moment, nie zajmując przy tym zbyt wiele miejsca. Zęby są pochylone pod kątem 15°, co zwiększa
czynną szerokość zębów bez zwiększania wymiarów zewnętrznych przekładni.
Cała przekładnia znajduje się po stronie sprzęgła i służy do napędu rozrządu oraz wszystkich
urządzeń pomocniczych.
przyrząd
T10199
koło wałka rozrządu
koło pośrednie
(regulowane)
koło pośrednie
koło napędu
pompy wody
305_051
Regulowane koło pośrednie służy
do ustawienia luzu międzyzębnego
w napędzie koła wałka rozrządu.
koło napędu alternatora
koło dwuczęściowe
koło pośrednie
koło napędu pompy hydraulicznej
i sprężarki klimatyzacji
305_003
koło pośrednie
koło wału korbowego
koło napędu pompy oleju
Przekładnia zębata jest bezobsługowa.
Nie przewiduje się wymiany kół zębatych w serwisie.
12
Napęd urządzeń pomocniczych
Urządzenia pomocnicze są napędzane bezpośrednio przez przekładnię zębatą.
Do napędu alternatora i sprężarki klimatyzacji zastosowano podatne skrętnie sprzęgła. Ich zadaniem
jest wyrównanie niewspółosiowości tych urządzeń i kół napędowych oraz wytłumienie ewentualnego
bicia osiowego.
Zaletą tych sprzęgieł jest mała wrażliwość na zanieczyszczenie. Jest to ważne szczególnie podczas
użytkowania samochodu w terenie oraz w rejonach o dużym zapyleniu.
Podczas wymontowywania alternatora
nie wolno go odkręcać od wspornika.
wspornik alternatora
alternator
305_053
alternator
sprzęgło jednokierunkowe
sprzęgło podatne
koło napędu alternatora
koło dwuczęściowe
koło napędu pompy
wspomagania układu kierowniczego
i sprężarki klimatyzacji
305_002
pompa wspomagania
układu kierowniczego
sprzęgło jednokierunkowe
sprężarka klimatyzacji
sprzęgło podatne
13
Budowa silnika
Sprzęgło podatne
Sprzęgło podatne składa się z dwóch metalowych piast z naciętymi zębami, połączonych gumową,
zębatą tuleją. Tuleja przypomina budową pasek zębaty.
305_014
piasta
tuleja zębata
piasta
Koło dwuczęściowe
Zadaniem koła dwuczęściowego jest
zmniejszenie luzu międzyzębnego w napędzie
urządzeń pomocniczych. Koło składa się
z dwóch części, połączonych sprężyną.
Sprężyna znajduje się pomiędzy częściami koła.
Siła sprężyny przekręca obie części koła
względem siebie. Dzięki temu zmniejsza się luz
międzyzębny pomiędzy kołem dwuczęściowym
a kołem współpracującym.
koło dwuczęściowe
podkładka
pierścień osadczy
tulejka
305_056
sprężyna
14
Zespół filtra oleju
Zespół filtra oleju jest przykręcony pięcioma
śrubami do kadłuba silnika. Zespół składa się
z pionowego filtra oraz chłodnicy oleju.
Wkład filtra wyjmuje się w górę.
chłodnica oleju
filtr oleju
305_032
chłodnica oleju
Zalety zespołu filtra oleju:
– powierzchnia uszczelniająca dociśnięta
pięcioma śrubami,
– ekologiczny, pionowy filtr oleju
z wkładem papierowym,
– wbudowana chłodnica oleju.
filtr oleju
305_033
15
Budowa silnika
Pompa oleju
Gerotorowa pompa oleju jest zamocowana
u spodu kadłuba silnika i napędzana kołami
zębatymi bezpośrednio przez wał korbowy.
305_044
Położenie pompy względem kadłuba
określają dwie tulejki ustalające.
Prosimy przestrzegać instrukcji naprawy.
koło pompy oleju
koło wału korbowego
Układ smarowania – zasilanie
Szczególną cechą układu smarowania jest wykorzystanie otworów na kotwy jako kanałów olejowych.
Z tych otworów olej płynie do różnych łożysk silnika oraz do przekładni zębatej.
otwór na kotwę
305_046
16
Układ smarowania – powrót
Olej powraca z głowicy do miski olejowej przede wszystkim przez przekładnię zębatą.
Część oleju spływa również kanałami powrotnymi po obu stronach silnika.
powrót oleju przez przekładnię zębatą
kanał powrotny
305_045
miska olejowa
17
Budowa silnika
Układ chłodzenia
Na rysunku pokazano układ chłodzenia w Transporterze 2004 z dodatkowym ogrzewaniem wodnym.
Zależnie od wyposażenia samochodu, układ chłodzenia może występować w różnych odmianach.
305_008
Opis
1
2
3
4
5
6
7
18
przednia nagrzewnica
termostat (początek otwarcia przy 80°C)
głowica
chłodnica recyrkulacji spalin
pompa wody
chłodnica
chłodnica oleju
8
9
10
11
12
13
14
15
kadłub
przewód odpowietrzający
zbiornik wyrównawczy
zawór odcinający ogrzewania N279
zawór zwrotny
tylna nagrzewnica
agregat ogrzewania dodatkowego
pompa obiegowa
Pompa wody
Jest to pompa odśrodkowa, umieszczona w tylnej
części kadłuba silnika. Pompa jest napędzana
przez przekładnię zębatą.
Pompę można wymontować bez demontażu
pokrywy przekładni zębatej.
Przed wymontowaniem pompy wody
trzeba wkręcić korki spustowe i spuścić
płyn chłodzący. W przeciwnym razie
woda z pompy wyleje się do przekładni
zębatej i spłynie do miski olejowej.
305_049
pompa wody
pokrywa przekładni zębatej
korki spustowe
pompa wody
śruba mocująca
pokrywa
nakrętka
śruba
koło zębate
305_050
Do wymontowania pompy wody służą dwa narzędzia specjalne: ściągacz T10221 do koła
zębatego pompy i ściągacz T10222 do wyjęcia pompy z kadłuba.
19
Budowa silnika
Układ zasilania
Na schemacie pokazano układ zasilania Transportera 2004.
chłodnica paliwa
czujnik temperatury paliwa
przewód zasilania
ogrzewania postojowego
przewód zasilający
– obwód niskociśnieniowy
filtr paliwa
zawór zwrotny
zbiornik paliwa
elektryczna
pompa paliwa
pompa paliwa
zawór regulacji ciśnienia
po stronie zasilania
Elektryczna pompa paliwa w zbiorniku jest
pompą wstępną, tłoczącą paliwo do filtra.
Po wyłączeniu silnika zawór zwrotny zapobiega
cofaniu paliwa z zasobnika paliwa i przewodu
zasilającego do zbiornika.
20
Filtr paliwa chroni układ zasilania i aparaturę
wtryskową przez zabrudzeniem i zużyciem,
wywołanym cząstkami stałymi lub wodą.
Pompa paliwa zasysa paliwo z filtra i tłoczy je pod
zwiększonym ciśnieniem do zasobnika paliwa.
zasobnik paliwa
przewód zasilający
– obwód wysokociśnieniowy
zawór regulacji ciśnienia
po stronie powrotu
pompowtryskiwacz
przewód powrotny
305_037
powrót
zasilanie – niskie ciśnienie
Zawór regulacji ciśnienia ustala ciśnienie
ok. 8,5 bar w przewodzie zasilającym.
Zawór regulacji ciśnienia po stronie powrotu
ustala ciśnienie ok. 1 bar w przewodzie
powrotnym. To ciśnienie jest niezbędne
do prawidłowej pracy układu zasilania
i pompowtryskiwaczy.
zasilanie – wysokie ciśnienie
Chłodnica paliwa chłodzi powracające paliwo,
by chronić zbiornik przed zbyt wysoką
temperaturą.
Czujnik temperatury paliwa informuje sterownik
silnika o aktualnej temperaturze paliwa.
Pompowtryskiwacze mają zawory
elektromagnetyczne, sterowane przez sterownik
silnika. Za pomocą tych zaworów sterownik
reguluje początek wtrysku i dawkę paliwa.
21
Budowa silnika
Układ wydechowy
Układ wydechowy składa się z kolektora, katalizatora głównego, tłumika wstępnego i tłumika końcowego.
Kolektor wydechowy
Blaszany kolektor wydechowy składa się ze szczelnej części wewnętrznej oraz otuliny izolacyjnej.
Zwarta budowa kolektora przyspiesza jego nagrzewanie. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowej
izolacji termicznej.
otulina izolacyjna
wewnętrzna część
kolektora
otulina izolacyjna
305_047
22
Widok układu wydechowego
Na rysunku pokazano elementy układu wydechowego Transportera 2004.
katalizator główny
tłumik końcowy
tłumik wstępny
305_031
23
Budowa silnika
Chłodnica recyrkulacji spalin
Aby obniżyć temperaturę spalania i zmniejszyć emisję tlenków azotu i sadzy, w niektórych odmianach
silnika zastosowano chłodzenie recyrkulacji spalin.
chłodnica recyrkulacji spalin
305_054
Stosowane odmiany chłodnicy:
– W Transporterze 2004 z automatyczną
– W Touaregu z automatyczną skrzynią biegów
skrzynią biegów oraz w Touaregu z ręczną
skrzynią biegów zastosowano chłodnicę
są chłodzone dopiero wtedy, gdy temperatura
pracującą cały czas.
24
zastosowano chłodnicę załączaną. Spaliny
silnika przekroczy 50°C.
Jak działa załączana chłodnica recyrkulacji spalin
Ponieważ ciągłe chłodzenie spalin w układzie recyrkulacji zwiększałoby emisję węglowodorów i tlenku
węgla, stosuje się załączaną chłodnicę spalin. Dzięki temu spaliny mogą płynąć do mechanicznego
zaworu recyrkulacji przez chłodnicę lub obok niej.
Bez chłodzenia spalin:
Gdy silnik ma temperaturę poniżej 50°C, klapa spalin jest zamknięta i spaliny omijają chłodnicę.
chłodnica recyrkulacji spalin
do turbosprężarki
siłownik podciśnieniowy
niewysterowany
czujnik temperatury silnika
G62
klapa spalin
do zaworu
recyrkulacji spalin
płyn chłodzący
305_057
z kolektora wydechowego
Z chłodzeniem spalin
Po nagrzaniu silnika do temperatury 50°C zawór sterujący otwiera klapę spalin. Spaliny w układzie
recyrkulacji zaczynają przepływać przez chłodnicę. Wydajność chłodzenia zależy od temperatury płynu
chłodzącego i od dawki spalin.
zawór sterujący chłodnicy
recyrkulacji spalin
N345
siłownik podciśnieniowy
wysterowany
sterownik silnika
J623
305_058
25
Układ sterowania silnika
Schemat układu sterowania
W silniku 2,5 l R5 TDI, montowanym w Transporterze 2004 i w Touaregu, zastosowano układ sterowania
Bosch EDC 16, oparty na wartości momentu obrotowego.
Czujniki
czujnik prędkości obrotowej silnika G28
sterownik silnika J623
czujnik położenia wałka rozrządu G40
magistrala CAN napędu
czujnik położenia pedału gazu G79
włącznik kick-down F8
włącznik biegu jałowego F60
przepływomierz powietrza G70
czujnik temperatury silnika G62
czujnik temperatury wody
na wyjściu z chłodnicy G83
czujnik temperatury paliwa G81
czujnik ciśnienia doładowania G31
czujnik temperatury dolotu G42
włącznik świateł hamowania F
włącznik przy pedale hamulca F47
włącznik przy pedale sprzęgła F36
dodatkowe sygnały wejściowe
26
złącze
diagnostyczne
Dokładny opis układu sterowania można znaleźć w zeszycie nr 304
„Układ sterowania silnika wysokoprężnego EDC 16“.
Elementy wykonawcze
zawory pompowtryskiwaczy
N240 ... N244
przekaźnik pompy paliwa J17
pompa paliwa (wstępna) G6
pompa paliwa G23 *
zawór recyrkulacji spalin N18
zawór ograniczania ciśnienia
doładowania N75
przekaźnik dodatkowej pompy wody
J151
pompa obiegowa V55
przekaźnik pompy chłodzenia paliwa
J445 *
pompa chłodzenia paliwa V166 *
zawór klapy dławiącej N239
zawór chłodnicy recyrkulacji spalin
N345 **
przekaźnik świec żarowych J52
świece żarowe Q10 ... Q14
305_011
* stosowane w Touaregu
** stosowane w Touaregu z automatyczną skrzynią biegów
dodatkowe sygnały wyjściowe
27
Układ sterowania silnika
Schemat funkcjonalny
Silnik 2,5 l R5 TDI z układem EDC 16 w Transporterze 2004 i Touaregu
Sygnały dodatkowe
1
2
3
4
28
CAN napędu
CAN napędu
przewód K (złącze diagnostyczne)
sygnał prędkości jazdy
5
6
7
8
alternator, zacisk DFM
włącznik tempomatu(włącz/wyłącz)
wentylator chłodnicy, pierwszy bieg
wentylator chłodnicy, drugi bieg
Opis
A
F
F8
F36
F47
F60
pompa paliwa (wstępna)
pompa paliwa *
czujnik prędkości obrotowej silnika
czujnik ciśnienia doładowania
czujnik położenia wałka rozrządu
czujnik temperatury dolotu
czujnik temperatury silnika
przepływomierz powietrza
czujnik położenia pedału gazu
czujnik temperatury paliwa
czujnik temperatury wody na wyjściu z chłodnicy
J17
J52
J151
J317
J445
J623
przekaźnik pompy paliwa
przekaźnik świec żarowych
przekaźnik dodatkowej pompy wody
przekaźnik zasilania zacisku 30
przekaźnik pompy chłodzenia paliwa *
sterownik silnika
N18
N75
N239
N240
N241
N242
N243
N244
N345
zawór recyrkulacji spalin
zawór ograniczania ciśnienia doładowania
zawór klapy dławiącej
zawór pompowtryskiwacza 1. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 2. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 3. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 4. cylindra
zawór pompowtryskiwacza 5. cylindra
zawór chłodnicy recyrkulacji spalin **
Q10
Q11
Q12
Q13
Q14
A połączenia wewnątrz schematu
włącznik świateł hamowania
włącznik kick-down
włącznik przy pedale sprzęgła
włącznik przy pedale hamulca
włącznik biegu jałowego
G6
G23
G28
G31
G40
G42
G62
G70
G79
G81
G83
305_012
akumulator
świeca żarowa -1świeca żarowa -2świeca żarowa -3świeca żarowa -4świeca żarowa -5-
V55
V166
pompa obiegowa
pompa chłodzenia paliwa *
* stosowane w Touaregu
** stosowane w Touaregu z automatyczną skrzynią biegów
29
Serwis
Opis
Narzędzie specjalne
uchwyt
T10199
305_052
uchwyt silnika do stojaka montażowego
T10220
305_042
ściągacz koła zębatego pompy wody
T10221
305_039
ściągacz pompy wody
T10222
305_041
30
Opis
Narzędzie specjalne
trzpień centrujący sprzęgła
T10223
brak rysunku w chwili oddania do druku
uchwyt silnika do podnośnika zespołu
napędowego (do wymontowania
i zamontowania)
T10224
brak rysunku w chwili oddania do druku
klucz do obracania wałem
korbowym
T10225
305_043
blokada wału korbowego
T10226
305_040
31
Sprawdzamy swoją wiedzę
Które odpowiedzi są prawidłowe?
Może być więcej prawidłowych odpowiedzi!
1. Jakie były najważniejsze cele konstrukcyjne w przypadku silnika 2,5 l R5 TDI?
a Niewielka masa, np. przez zastosowanie aluminiowego kadłuba.
b Zwarta budowa, pozwalająca na zabudowę poprzeczną i wzdłużną.
c Niewielki zakres obsługi technicznej, np. dzięki wprowadzeniu bezobsługowej przekładni zębatej.
2. Co szczególnego jest w budowie wału korbowego?
a Koło impulsowe czujnika prędkości obrotowej silnika jest przykręcane.
b Tłumik drgań skrętnych jest wbudowany w wał.
c Tłumik drgań skrętnych można wymienić bez wymontowania wału korbowego.
3. Które wypowiedzi na temat przekładni zębatej są prawidłowe?
a Luz międzyzębny koła napędu wałka rozrządu można regulować.
b Zastosowanie przekładni zębatej zmniejsza masę silnika.
c Koła zębate mogą przenosić duży moment obrotowy, zajmując przy tym mało miejsca.
32
4. Które wypowiedzi na temat urządzeń pomocniczych są prawidłowe?
a Urządzenia pomocnicze są napędzane przez przekładnię zębatą.
b Do napędu alternatora i sprężarki klimatyzacji zastosowano podatne skrętnie sprzęgła.
Ich zadaniem jest wyrównanie niewspółosiowości tych urządzeń i kół napędowych
oraz wytłumienie ewentualnego bicia osiowego.
c Alternator należy wymontowywać razem ze wspornikiem – elementów tych
nie wolno rozłączać.
5. O czym trzeba pamiętać podczas wymontowywania pompy wody?
a Przed wymontowaniem pompy wody trzeba wkręcić korki spustowe
i spuścić płyn chłodzący.
b Pompę można wymontować bez demontażu pokrywy przekładni zębatej.
c Przed wymontowaniem pompy wody trzeba odkręcić pokrywę przekładni zębatej.
6. Jaki układ sterowania zastosowano w tym silniku?
a Zastosowano układ Bosch EDC 15.
b Zastosowano układ Bosch EDC 16, oparty na wartości momentu obrotowego.
c Zastosowano układ Bosch EDC 16, nie oparty na wartości momentu obrotowego.
33
Notatki
Rozwiązania:
1. a, b, c; 2. b, c; 3. a, c; 4. a, b, c; 5. a, b; 6. b
34
35
305
Tylko do użytku wewnętrznego © VOLKSWAGEN AG, Wolfsburg
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zmiany zastrzeżone.
000.2811.25.11 Stan techniczny 03/03