ADVERTISEMENT

PL-STAG-200STAG-4STAG-300_PLUSSTAG-300_PREMIUM_instrukcja.pdf

Jak podłączyć sterownik LPG STAG 200/300/4? Opis wyprowadzeń i instrukcja obsługi

Instrukcja obsługi do sterownika gazu STAG 200 300 i 4 oraz opis wyprowadzeń.


Download file - link to post

 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Instrukcja podłączenia i programowania sterownika  
STAG-200, STAG-4,
STAG-300 Plus, STAG-300 Premium

 
( instrukcja dostępna także w programie diagnostycznym oraz na www.ac.com.pl) 
 
 
 ver. 2.3   2009‐06‐17 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Producent: 
AC Spółka Akcyjna. 
15‐182 Białystok, ul. 27 Lipca 64 
tel. +48 85 7438117, fax +48 85 653 8649 
www.ac.com.pl, e‐mail: autogaz@ac.com.pl 
 

Strona 1  z 35 

Spis treści 
 

1. Podłączenie instalacji.............................................................................................................3 
1.1. Schemat podłączenia STAG‐200 .................................................................................3 
1.2. Schemat podłączenia STAG‐4 .....................................................................................4 
1.3. Schemat podłączenia STAG‐300 Plus..........................................................................5 
1.4. Schemat podłączenia STAG‐300 Premium .................................................................6 
1.5. Podłączenie dla sterowania pół‐sekwencyjnego........................................................7 
1.6. Podłączenie dla sterowania full‐group. ......................................................................7 
1.7. Sposób montażu sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 
Premium. ...................................................................................................................7 
1.8. Dobór reduktora .........................................................................................................7 
1.9. Dobór dysz wtryskiwaczy............................................................................................8 
2. Opis programu diagnostycznego Ac Gas Synchro .................................................................8 
2.1. Podłączenie sterownika do PC....................................................................................8 
2.2. Wersja programu diagnostycznego AC GAS SYNCHRO ..............................................9 
2.3. Menu główne ..............................................................................................................9 
2.4. Parametry sterownika ..............................................................................................10 
2.5. Informacja o sterowniku...........................................................................................15 
2.6. OBD, Adaptacja OBD (tylko STAG‐300 Premium).....................................................16 
2.7. Przyporządkowanie wtryskiwaczy gazowych do odpowiedniego Banku (tylko 
STAG‐300 Premium). ...............................................................................................19 
2.8. Sygnały, wtryskiwacze, centralka .............................................................................20 
2.9. Autokalibracja ...........................................................................................................22 
2.10. Oscyloskop ..............................................................................................................22 
2.11. Błędy .......................................................................................................................23 
2.12. Mapa mnożnika 2D .................................................................................................24 
2.13. Mapa korekcji mnożnika 3D ( Dostępne tylko dla sterownika STAG‐300 Plus, 
STAG‐300 Premium )................................................................................................25 
2.14. Menu opcje .............................................................................................................27 
2.15. Mapa korekcji mnożnika 3D „cyfrowa” ( Dostępne tylko dla sterownika 
STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium ) ......................................................................28 
2.16. Mapa korekcji od temperatury gazu ......................................................................29 
2.17. Aktualizacja sterownika ..........................................................................................29 
2.18. Aktualizacja STAG – OBD Adapter ..........................................................................30 
3. Programowanie sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium .......31 
3.1. Autokalibracja ...........................................................................................................31 
3.2. Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na benzynie (mapa benzynowa) .............31 
3.3. Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na gazie (mapa gazowa)..........................32 
3.4. Sprawdzenie czy mapy się pokrywają, sprawdzenie odchyłki..................................32 
3.5. Ręczne ustawianie sterownika. ................................................................................32 
3.6. Korekcja mapy mnożnika mapa 3D ( tylko dla STAG‐300 Plus, STAG‐300 
Premium ) ................................................................................................................33 
3.7. Poprawka od temperatury gazu ( tylko STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium ) ........33 
4. Obsługa centralki LED i sygnały dźwiękowe (instrukcja dla użytkownika) ..........................34 
4.1. Centralka LED............................................................................................................34 
4.2. Sygnały dźwiękowe...................................................................................................34 
5. Dane techniczne...................................................................................................................35 
6. Gwarancja ograniczenia / wyłączenia..................................................................................35 
Strona 2  z 35 

 
1. Podłączenie instalacji 
1.1. Schemat podłączenia STAG‐200 
 

PC

INTERFEJS
Bluetooth
BRĄZOWY

ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE

INERFEJS
RS 232 lub USB

1

1

CEWKA
ZAPŁONOWA

2

2
4

4

3

3

FIOLETOWY
O

I

ECU

II

BEZPIECZNIK

GO

CZERWONY

STACYJKA

WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE

SONDA
LAMBDA

WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG or CNG

WB 1

WL 1
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ŻÓŁTY

BEZPIECZNIK

WB 2

WL 2
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ZIELONY

PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ
B/G

SZARO-ZIELONY

ZIELONO-CZARNY

BRĄZOWY

CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY

_
CZARNY,
BIAŁY

WB 3

CZERWONY,
CZARNY,
BIAŁY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

WPGH

BUZER
SZARO-CZERWONY

CZERWONO-CZARNY

Pressure (+)

WB 4

MAP (-)

CZARNY,
BIAŁY (kolektor),
BIAŁY (reduktor),
BIAŁY (+12V)
4

2

2

1

DO KOLEKTORA
SSĄCEGO
WB 5

NIEBIESKI

WODA

WL 5
POMARAŃCZOWY

GAZ

SZARO-POMARAŃCZOWY

WB 6

CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-02

WL 6
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

1

REDUKTOR

2

SZARO-FIOLETOWY

1

FIOLETOWO-CZARNY

ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG

POMARAŃCZOWO
-CZARNY
2

FIOLETOWY

CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-04-2K

TRÓJNIK
POMIAROWY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

POMARAŃCZOWOCZARNY

CZARNY

CZARNY

SZARO-NIEBIESKI

NIEBIESKO-CZARNY

WIELOZAWÓR

POMARAŃCZOWY

1

3

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

NIEBIESKI

CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH

3

WL 4
4

B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y

CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG

CZUJNIK
CIŚNIENIA

WL 3
CZERWONY

CZARNY

FILTR
GAZU

WYJŚCIE
GAZU

WODA

 
 
Rysunek 1 

+

AKUMULATOR

CZARNY
CZERWONY

E
C
U

POMARAŃCZOWY

SZARO-ŻÓŁTY

ŻÓŁTO-CZARNY

Schemat podłączenia STAG‐200 do instalacji samochodowej.

Strona 3  z 35 

 

1.2. Schemat podłączenia STAG‐4 

PC
67R-01 4903
110R-00 4904
www.ac.com.pl

U=12V

INTERFEJS
Bluetooth
BRĄZOWY

Wybrać w programie
odpowiedni typ sondy.

2

1

ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE
4

3

INTERFEJS
RS 232 lub USB

CEWKA
ZAPŁONOWA

1

FIOLETOWY

FIOLETOWO-SZARY

2

FIOLETOWO-SZARY

3
4

FIOLETOWO-SZARY

FIOLETOWY

FIOLETOWY

CZERWONY

ECU

ECU
STACYJKA

WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE

WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG lub CNG
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ŻÓŁTY

WL 2

WB 2

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ZIELONY

15A

PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ

BRĄZOWY

B/G

CZARNY
CZERWONY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

CZERWONY

UWAGA !!!
Opis podłączenia sondy znajduje się
w pomocy programu diagnostycznego.

CZARNY,
BIAŁY

CZERWONY

ŻÓŁTY

AKUMULATOR

WL 3

WB 3

CZERWONY

CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY

SZARO-ZIELONY

ZIELONO-CZARNY

NIE PODŁĄCZONY

CZUJNIK
CIŚNIENIA

NIE
PODŁĄCZONY

CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG

SZARO-CZERWONY

CZERWONO-CZARNY

BUZER
WL 4

WB 4

WIELOZAWÓR
CZARNY,
BIAŁY,
CZERWONY

Pressure (+) MAP (-)

NIEBIESKI

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

NIEBIESKO-CZARNY

CZARNY,
BIAŁY (kolektor),
BIAŁY (reduktor),
BIAŁY (+12V)

SZARO-NIEBIESKI

WPGH

B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y

SONDA
PRĄDOWA
BEZPIECZNIK

SZARO-ŻÓŁTY

ŻÓŁTO-CZARNY

E
C
U

SONDA
UEGO
szerokopasmowa

SONDY
NAPIĘCIOWE

WL 1

WB 1

ECU

SONDA
LAMBDA 2
(dla wersji 6 i 8 cylindrów,
przed katalizatorem)

SONDA
LAMBDA
(przed katalizatorem)

CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH

POMARAŃCZOWY

CZARNY

CZARNY

DO KOLEKTORA
SSĄCEGO

NIEBIESKI

WODA
ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG

CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-04-2K

TRÓJNIK
POMIAROWY
GAZ

CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-02
REDUKTOR
CZARNY
POMARAŃCZOWO
-CZARNY

FILTR
GAZU

WYJŚCIE
GAZU

 

WODA

 
Rysunek 2 

Schemat podłączenia STAG‐4 do instalacji samochodowej.

Strona 4  z 35 

 
1.3. Schemat podłączenia STAG‐300 Plus 
PC

INTERFEJS
Bluetooth

BRĄZOWY

CEWKA
ZAPŁONOWA

ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE

INTERFEJS
RS 232 lub USB

1

1

Wybrać w programie
odpowiedni typ sondy.

3

3

4

4

2

2

CZERWONY
FIOLETOWO-SZARY

STACYJKA

WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE

FIOLETOWY

FIOLETOWO-SZARY

FIOLETOWO-SZARY

FIOLETOWY

FIOLETOWY

WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG lub CNG
WL 1

WB 1
ŻÓŁTY

ECU

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ŻÓŁTO-CZARNY

SZARO-ŻÓŁTY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ZIELONY

SONDA
PRĄDOWA

SZARO-ZIELONY

ZIELONO-CZARNY

WL 3

WB 3

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

CZERWONY

PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ

SZARO-CZERWONY

CZERWONO-CZARNY

ECU
SONDA
UEGO
szerokopasmowa

SONDY
NAPIĘCIOWE

WL 2

WB 2

ECU
SONDA
LAMBDA 2
(dla wersji 6 i 8 cylindrów,
przed katalizatorem)

SONDA
LAMBDA
(przed katalizatorem)

B/G

15A - wersja 4-cylindrowa
20A - wersja 6-cylindrowa
25A - wersja 8-cylindrowa

BEZPIECZNIK

CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY

BRĄZOWY

CZERWONY

UWAGA !!!
Opis podłączenia sondy znajduje się
w pomocy programu diagnostycznego.

CZARNY,
BIAŁY

CZARNY
CZERWONY
CZERWONY

WL 4

WB 4

4
WERSJA
4-CYLINDROWA

WERSJA
6-CYLINDROWA

B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

NIEBIESKI

SZARO-NIEBIESKI

NIEBIESKO-CZARNY

WB 5

AKUMULATOR
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG

BUZER

WIELOZAWÓR
CZARNY,
BIAŁY,
CZERWONY

CZARNY,
BIAŁY (kolektor),
BIAŁY (reduktor),
BIAŁY (+12V)

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

POMARAŃCZOWY

SZARO-POMARAŃCZOWY

POMARAŃCZOWO-CZARNY

CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH

POMARAŃCZOWY
WL 6

WB 6

CZARNY

CZARNY

FIOLETOWY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

FIOLETOWO-CZARNY

SZARO-FIOLETOWY

DO KOLEKTORA
SSĄCEGO

NIEBIESKI

WODA

ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG

TRÓJNIK
POMIAROWY
GAZ

WL 7
BRĄZOWY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

BRĄZOWO-CZARNY

WB 8

WERSJA
8-CYLINDROWA

NIE PODŁĄCZONY

Pressure (+) MAP (-)

WL 5

WB 7

8

CZUJNIK
CIŚNIENIA

WPGH

6

E
C
U

SZARO-CZARNY

POMARAŃCZOWO
-CZARNY

WL 8
SZARY
SZARO-CZARNY

CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-02

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

SZARO-BIAŁY

REDUKTOR

CZARNY

FILTR
GAZU

WYJŚCIE
GAZU

WODA

 

 
Rysunek 3 

Schemat podłączenia STAG‐300 Plus do instalacji samochodowej.

Strona 5  z 35 

 

1.4. Schemat podłączenia STAG‐300 Premium 
1

8

9

16

PC

ŻÓŁTY

INTERFEJS
Bluetooth
BRĄZOWY

ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE

INTERFEJS
RS 232 lub USB

Wybrać w programie
odpowiedni typ sondy.

1

1

CEWKA
ZAPŁONOWA

3

3

4

4

2

2

CZERWONY

FIOLETOWO-SZARY

STACYJKA

WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE

FIOLETOWY

FIOLETOWO-SZARY

FIOLETOWO-SZARY

FIOLETOWY

FIOLETOWY

WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG lub CNG
WL 1

WB 1
ŻÓŁTY

ECU

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ŻÓŁTO-CZARNY

SZARO-ŻÓŁTY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

ZIELONY

SONDA
PRĄDOWA

SZARO-ZIELONY

ZIELONO-CZARNY

WL 3

WB 3

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

CZERWONY

15A - wersja 4-cylindrowa
20A - wersja 6-cylindrowa
25A - wersja 8-cylindrowa

BEZPIECZNIK

CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY

PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ

SZARO-CZERWONY

CZERWONO-CZARNY

ECU
SONDA
UEGO
szerokopasmowa

SONDY
NAPIĘCIOWE

WL 2

WB 2

ECU
SONDA
LAMBDA 2
(dla wersji 6 i 8 cylindrów,
przed katalizatorem)

SONDA
LAMBDA
(przed katalizatorem)

BRĄZOWY

CZERWONY

UWAGA !!!
Opis podłączenia sondy znajduje się
w pomocy programu diagnostycznego.

CZARNY,
BIAŁY

B/G

CZARNY
CZERWONY
CZERWONY

WL 4

WB 4

4
WERSJA
4-CYLINDROWA

WERSJA
6-CYLINDROWA

B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y

SZARO-NIEBIESKI

NIEBIESKO-CZARNY

WB 5

SZARO-POMARAŃCZOWY

WL 6

WB 6
FIOLETOWY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

FIOLETOWO-CZARNY

POMARAŃCZOWY
CZARNY

CZARNY

CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-04-2K

NIEBIESKI

BIAŁY (supply)
POMARAŃCZOWO-CZARNY,
BIAŁY (pressure),
BIAŁY (MAP),
CZARNY
1

2

3

4

ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG

5

WL 7
BRĄZOWY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

BRĄZOWO-CZARNY

DO KOLEKTORA
SSĄCEGO

SZARO-CZARNY

WODA
WB 8

WERSJA
8-CYLINDROWA

CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH

WODA

SZARO-FIOLETOWY

WB 7

8

WIELOZAWÓR
CZARNY,
BIAŁY,
CZERWONY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

POMARAŃCZOWY

CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG

BUZER

WL 5

POMARAŃCZOWO-CZARNY

AKUMULATOR

NIE PODŁĄCZONY

NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

NIEBIESKI

WPGH

6

E
C
U

WL 8
SZARY
SZARO-CZARNY

Rysunek 4 

REDUKTOR
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)

WYJŚCIE
GAZU

WYJŚCIE
GAZU

FILTR
GAZU
CZUJNIK CIŚNIENIA
I TEMPERATURY

SZARO-BIAŁY

 
Schemat podłączenia STAG‐300 Premium do instalacji samochodowej.

Strona 6  z 35 

 

1.5. Podłączenie dla sterowania pół‐sekwencyjnego. 
WTRYSKIWACZE
BENZYNY

WB 1

WG 1

WTRYSKIWACZE
GAZU
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)

ŻÓŁTY

%

ŻÓŁTO-SZARY

ŻÓŁTO-CZARNY

WB 2

E
C
U

WG 2
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)

ZIELONY

%

ZIELONO-SZARY
ZIELONO-CZARNY

S
A
M
O
C
H
O
D
U

WB 3

WG 3
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)

CZERWONY

%

CZERWONO-SZARY
CZERWONO-CZARNY

WG 4

WB 4

ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)

NIEBIESKI

%

NIEBIESKO-SZARY
NIEBIESKO-CZARNY

 
Rysunek 5 

 

Schemat podłączenia do instalacji samochodowej przy sterowaniu pół‐sekwencyjnym. 

 
1.6. Podłączenie dla sterowania full‐group. 
WTRYSKIWACZE
BENZYNY

WB 1

WG 1

WTRYSKIWACZE
GAZU
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)

ŻÓŁTY

%

ŻÓŁTO-SZARY

ŻÓŁTO-CZARNY

WB 2

E
C
U

WG 2
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)

ZIELONY

%

ZIELONO-SZARY
ZIELONO-CZARNY

S
A
M
O
C
H
O
D
U

WB 3

WG 3
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)

CZERWONY

%

CZERWONO-SZARY
CZERWONO-CZARNY

WB 4

WG 4
NIEBIESKI

%

ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
NIEBIESKO-SZARY

NIEBIESKO-CZARNY

 
Rysunek 6 

 

Schemat podłączenia do instalacji samochodowej przy sterowaniu full group. 

 
1.7. Sposób montażu sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium. 
Dla  sterownika  STAG‐200,  STAG‐4,  STAG‐300  Plus,  STAG‐300  Premium  zalecany  jest  montaż 
sterownika  z  wiązką  skierowaną  w  dół.  Niezależnie  od  rodzaju  sterownika  zaleca  się,  aby  był  on 
zamontowany  w  takim  miejscu  gdzie  nie  będzie  narażony  na  działanie  wysokiej  temperatury  oraz 
wilgoci.  
1.8. Dobór reduktora 
Montaż  instalacji  przeprowadzamy  zgodnie  ze  schematem  podłączenia  (Rysunek  1,  Rysunek  2, 
Rysunek 3, Rysunek 4). Przy montażu instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu STAG‐200, STAG‐4, STAG‐
300  Plus, STAG‐300 Premium należy zwrócić uwagę na prawidłowy dobór reduktora do danej mocy 
silnika i dysz wtryskiwaczy. Przy złym doborze reduktora w stosunku do mocy silnika samochodu przy 
Strona 7  z 35 

dużych  wydatkach  gazu  tzn.  pełne  otwarcie  przepustnicy  reduktor  nie  będzie  w  stanie  zapewnić 
nominalnego ciśnienia gazu i ciśnienie w układzie będzie spadać. Jeżeli ciśnienie gazu spadnie poniżej 
wartości minimalnej ustawionej w sterowniku układ przełączy się na zasilanie benzyną.  
1.9. Dobór dysz wtryskiwaczy 
Dobór  średnicy  dysz  wtryskiwaczy  także  uzależniony  jest  w  dużym  stopniu  od  mocy  silnika.  Dysze 
wtryskiwaczy  powinny  być  tak  dobrane,  aby  przy  dużych  obciążeniach  silnika  i  wysokich  obrotach 
mnożnik  dla  danego  czasu  wtrysku  powinien  być  bliski  jedności.  Przeważnie  dla  większości  silników 
chodzi tu o czasy wtrysku około 15 [ms]. Poniżej przedstawiona jest tabela średnicy dysz w zależności 
od  mocy  przypadającej  na  1  cylinder.  Aby  prawidłowo  odczytać  średnicę  dyszy  dla  danego  silnika 
należy moc samochodu podzielić przez ilość cylindrów. 
 
 
Średnica dyszy [mm] Ciśnienie reduktora 1 [bar] Moc na 1 cylinder [KM] 
1,8‐2  
12 – 17 
2,1‐2,3 
18 – 24 
2,4‐2,6 
25 – 32 
2,7‐2,9 
33 – 40 
3,0  
41 – 48 
 
Należy zwrócić uwagę na to, że wartości podane w tabeli są wartościami orientacyjnymi i mogą w 
niektórych przypadkach nie pokrywać się z rzeczywistością. 
 
 Taka  sytuacja  może  wystąpić  np.  w  samochodach  z  wtryskiem  semisequential  (pół‐
sekwencyjnym)  lub  full  group  (  wszystkie  wtryskiwacze  załączane  jednocześnie  ).  W  samochodach 
takich średnice dysz będą mniejsze od podanych w tabeli z uwagi na to, że w tego typu sterowaniach 
wtryskiem ilość podawanego gazu jest większa niż dla pełnej sekwencji, 2 ‐ krotnie dla semisequential 
i 4 ‐ krotnie dla full group. W przypadku ustawienia w programie parametru „Typ ster. Wtrysku” ( w 
zależności  od  samochodu  )  na  półsekwencyjny,  fullgroup  średnice  dysz  wtryskiwaczy  powinny 
odpowiadać tym z tabeli.  
 

2. Opis programu diagnostycznego Ac Gas Synchro 
2.1. Podłączenie sterownika do PC 
Po prawidłowo przeprowadzonym montażu należy połączyć komputer z zainstalowanym programem 
diagnostycznym  Ac  Gas  Synchro  ze  sterownikiem  STAG‐200,  STAG‐4,  STAG‐300  Plus,  STAG‐300 
Premium, przy użyciu interfejsu RS, USB lub Bluetooth firmy AC SA. Przed uruchomieniem programu 
należy najpierw przekręcić kluczyk w stacyjce samochodu ( podać napięcie po stacyjce na sterownik 
),  jest  konieczne  gdyż  sterownik  po  około  10  minutach  od  odłączenia  mu  napięcia  po  stacyjce 
przechodzi w tryb uśpienia, w którym komunikacja jest nie możliwa. Po uruchomieniu programu, jeżeli 
port  szeregowy  COM  jest  prawidłowo  wybrany  sterownik  powinien  połączyć  się  z  programem 
diagnostycznym, o czym świadczy napis „Połączony” w lewym dolnym rogu ekranu programu . Widok 
okna parametry przedstawia Rysunek 7. 
 
 
 
 
Strona 8  z 35 

 
 
 

 

 
Rysunek 7 

 Widok okna parametry 

 
W  przypadku,  gdy  sterownik  zgłasza  komunikat  „Brak  sterownika  gazu”  i  w  lewym  dolnym  rogu 
wyświetlany jest napis „brak połączenia” należy wybrać inny port z menu port u góry ekranu.  
2.2. Wersja programu diagnostycznego AC GAS SYNCHRO  
Po uruchomieniu programu diagnostycznego u góry ekranu na belce napisana jest wersja programu, 
Rysunek 7 przedstawia program w wersji 5.0.0.17 . 
2.3. Menu główne 
W menu głównym dostępne są następujące opcje: 
 
Port  –  służy  do  zmiany  portu  komunikacyjnego,  połączenia,  rozłączenia  ze 
sterownikiem 
Okno – wybór okna programu 
Język – wybór wersji językowej 
Aktualizacja sterownika – aktualizacja oprogramowania w sterowniku 
Dokumentacja – Otwarcie katalogu z dostępną dokumentacją 
Help – informacje o programie 
 
Strona 9  z 35 

 
2.4. Parametry sterownika 
U  dołu  ekranu  programu  wyświetlana  jest  wersja  programu  w  sterowniku  (Rysunek  7),  po  słowie 
„ver.” podana jest wersja programu gdzie: 
 
STAG‐300‐4 Premium – Model sterownika 
5.0 ‐ Numer wersji oprogramowania w sterowniku 
7.0.0 – Numer wersji sterownika 
2009‐06‐18  08:54:54 ‐ Data i godzina kompilacji wersji 
 
 naciśnięcie tego przycisku spowoduje 
W prawym górnym rogu widoczny jest przycisk  
wyświetlenie okna z informacjami o sterowniku. Dokładny opis okna informacja o sterowniku 
przedstawiony jest w dalszej części instrukcji.  
 
W oknie parametry znajduje się szereg parametrów, które należy ustawić indywidualnie do każdego 
samochodu. 
 W grupie parametry samochodu mamy do wyboru: 
 
 
 
Ilość cylindrów – ilość cylindrów w samochodzie 
Il. cyl. na cewkę – ilość cylindrów przypadających na jedną cewkę zapłonową 
Sygnał obrotów – źródło sygnału obrotów 
Wartość progu detekcji obrotów w voltach . Należy tak dobrać wartość progu 
detekcji, aby sterownik prawidłowo odczytywał obroty silnika. Np. Dla impulsów 
z komputera benzynowego, które zazwyczaj są na poziomie 5 [V] próg detekcji 
ustawiamy  
w okolicach 2,5 [V]. Dla impulsów z cewki zapłonowej próg detekcji 
obrotów ustawiamy w okolicach 7 [V]. 
Wyjątkiem jest samochód Nissan Micra , w którym impulsy zapłonu 
z komputera są na poziomie 1,4 [V] w tym przypadku próg detekcji 
obrotów ustawiamy na poziomie 1,0 [V].  
W niektórych wersjach Renault Megan próg detekcji obrotów należy 
ustawić na poziomie 10 [V] 
  
Filtr sygnału obrotów – Włączenie (TAK), wyłączenie (NIE) filtracji sygnału 
obrotów. W przypadku samochodów „amerykańskich” może wystąpić problem z 
prawidłowym odczytem wartości obrotów, w takim przypadku należy włączyć tą 
opcję. W innym przypadku opcja powinna pozostać wyłączona.  
Typ silnika – rodzaj silnika, Standard – silnik wolno ssący bez  
doładowania, Turbo – silnik doładowany 
Wtr. Benz. Sterowany „+”  ‐ Odczyt impulsów wtrysku w układach, w których 
impulsy są „dodatnie” tzn. sygnałem wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy jest 
masa a impulsy sterujące są do 12 [V].  
Typ lambdy – Rodzaj podłączonej sondy lambda: 
‐ napięciowa ‐ standardowa sonda napięciowa. Możliwość podłączenia  
2 sond napięciowych. 
‐ UEGO ‐ & gt;  napięciowa – sonda szerokopasmowa UEGO (prądowa).  

Strona 10  z 35 

Sterownik pokazuje na oscyloskopie wartości odczytywane z sondy 
w takiej samej postaci jak dla sondy napięciowej. Możliwość 
podłączenia do sterownika 1 sondy szerokopasmowej. 
‐ UEGO ‐ & gt;  Pełny zakres – sonda szerokopasmowa UEGO (prądowa).  
Sterownik pokazuje na oscyloskopie wartości w formie napięcia. 
Przy tej opcji możliwa jest obserwacja pełnego zakresu pracy sondy 
UEGO tzn. od mieszanek ubogich do mieszanek bogatych. 
Możliwość podłączenia do sterownika 1 sondy szerokopasmowej. 
Nie należy wybierać opcji lambda UEGO przy podłączonych sondach 
napięciowych gdyż może to spowodować ich uszkodzenie. Patrz schemat 
podłączenia !!!  
 
Typ wtrysku – Rodzaj układu wtryskowego zastosowanego w samochodzie, 
‐ Standard – Standardowy wtrysk pośredni, wtryskiwacze benzynowe 
sterowane bez ograniczenia prądu. 
‐ Renix – Układ wtrysku pośredni, wtryskiwacze benzynowe sterowane z 
ograniczeniem prądu „Renix” 
Typ ster. wtrysku – Typ sterowania wtryskiwaczami benzynowymi  
‐ Sekwencyjny – Każdy wtryskiwacz benzynowy sterowany jest z 
oddzielnego kanału w sterowniku benzynowym. 
‐ Półsekwencyjny – Wtryskiwacze benzynowe sterowane są parami, tzn. z 
jednego kanału w sterowniku benzynowym sterowane są 2 wtryskiwacze. 
‐ FullGroup – Wtryskiwacze benzynowe sterowane są z jednego kanału w 
sterowniku benzynowym.  
Zubożanie Mazda TM – W niektórych samochodach Mazda sterownik benzynowy ( w 
pewnych warunkach ) może zmieniać sposób sterowania z sekwencyjnego na 
półsekwencyjny. W bardzo łatwy sposób można to zauważyć obserwując wskaźnik 
czasu wtrysku na mapie 2D. W momencie, gdy sterownik benzynowy zmienia sposób 
sterowania z sekwencyjnego na półsekwencyjny (przy tym samym obciążeniu)spada 
wartość czasu wtrysku benzyny o około 50 [%.]. Wskaźnik w osi poziomej (dla 
stałego obciążenia)zmienia swoją pozycję z wartości czasu wtrysku np. 8 [ms] na 4 
[ms]. Przy tego typu sterowaniu i pracy silnika na gazie może występować 
„szarpanie” silnika wynikające ze zbyt bogatej mieszanki w momencie pracy silnika 
w trybie półsekwencyjnym. W celu wyeliminowania wyżej opisanych problemów 
należy użyć funkcji „Zubożanie MazdaTM”. Należy prawidłowo ustawić współczynnik 
zubożania. Z przeprowadzonych badań wynika, że jego wartość powinna wynosić 
około 17, jednak w zależności od silnika jego wartość może się nieco różnić.  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Strona 11  z 35 

 
W grupie ustawienia sterownika gazu mamy do wyboru następujące grupy parametrów: 
 
Przełączenie  na  gaz  –  parametry,  które  związane  są  z  przełączeniem  sterownika  z  benzyny  na 
gaz.  
 
Temp. przełączenia – temperatura reduktora, która jest wymagana, aby sterownik 
przełączył się na gaz 
Próg przełączenia – obroty silnika po osiągnięciu, których sterownik przełączy się 
na gaz. Dla progu obrotów  & lt; 700 przełączenie nastąpi na wolnych obrotach.  
Czas przełączenia – czas od uruchomienia silnika, po jakim sterownik może 
przełączyć się na gaz. 
Przełączenie cylindra – czas pomiędzy przełączeniem kolejnych cylindrów, przy 
ustawieniu np. 200[ms] przy silniku 4 cylindrowym przełączenie z benzyny na gaz 
lub z gazu na benzynę będzie trwało 4*200[ms]. Dla tej opcji nie ma znaczenia czy 
układ wtrysku benzyny to tzw. pełna sekwencja. Ustawienie czasu przełączenia na 
0 spowoduje przełączanie z gazu na benzynę i odwrotnie oraz wył./wł.  
elektrozaworów  bez żadnych opóźnień.  

 

 
Przełączenie na benzynę ‐ parametry, które związane są z przełączeniem sterownika z gazu na 
benzynę. 
 
 
 
Min. temp. gazu  – minimalna temperatura gazu, poniżej której sterownik 
przełącza się na benzynę.  
Min. obroty na gazie  – minimalne obroty na gazie, poniżej których sterownik 
przełącza się na benzynę.  
Max obroty na gazie – obroty silnika po osiągnięciu, których sterownik przełączy 
się na benzynę 
 Czas błędu ciś. – czas, jaki ciśnienie gazu musi być mniejsze od minimalnego, aby 
sterownik przełączył się na benzynę i zgłosił błąd: „Ciśnienie gazu za niskie”.  
Wyłącz przy pierwszym – przy zaznaczonej opcji samochód zostanie przełączony 
na benzynę przy pierwszym spadku ciśnienia poniżej minimum. W przypadku, gdy 
opcja jest odznaczona przy spadku ciśnienia sterownik przełącza część cylindrów 
na benzynę w celu zmniejszenia poboru gazu.   
„Max. Obciążenie na gazie” – Maksymalna wartość obciążenia na gazie, powyżej 
której sterownik przełącza się na benzynę. Opcja jest bardzo przydatna dla 
silników, w których w pewnych warunkach może dojść do całkowitego otwarcia 
wtryskiwaczy benzynowych. W sytuacji takiej sterownik gazowy może jedynie 
także otworzyć wtryskiwacze gazowe na stałe, jednak nie jest możliwe 
dokonywanie korekcji od np. ciśnienia gazu itp.. Moment, kiedy wtryskiwacze 
benzynowe są w pełni otwarte pokrywa się z wartością obciążenia równą 100 [%]. 
Jeżeli w samochodzie dochodzi do całkowitego otwarcia wtryskiwaczy 
benzynowych należy ustawić parametr „Max. Obciążenie na gazie” na wartość, 
około 95 [%] co spowoduje przełączenie sterownika na benzynę tuż przed 
całkowitym otwarciem wtryskiwaczy gazowych.  

 
 
 
 
Strona 12  z 35 

Parametry kalibracji – parametry, które związane są z kalibracją sterownika.  
 
Temp. gazu kalibracja  – Temperatura gazu, przy której był kalibrowany sterownik.  
Ciśnienie 
‐ Robocze – Ciśnienie gazu, przy którym był kalibrowany sterownik. 
Możliwa jest ręczna zmiana ciśnienia roboczego. Jednak każda zmiana 
ciśnienia roboczego wymaga skorygowania mapy mnożnika !!! 
Minimalne – Ciśnienie,  poniżej którego nastąpi przełączenie na benzynę, 
jeżeli czas trwania spadku ciśnienia będzie dłuższy od ustawionego Czas 
błędu ciś.  
 
Pozostałe parametry w grupie ustawienia sterownika gazu: 
 
Rodzaj paliwa  ‐ Rodzaj zastosowanego paliwa w instalacji gazowej 
Typ wtryskiwacza – Typ zastosowanego wtryskiwacza gazowego. Zmiana typu 
wtryskiwacza wymaga ponownego przeprowadzenia autokalibracji lub 
skorygowania mapy mnożnika !!! 
Ustawienia wtr. Gazowych – Korekcje poszczególnych wtryskiwaczy gazowych.  
Wskaźnik poziomu gazu – Ustawianie progów LED centralki. Przycisk służy do 
wejścia w ustawianie progów zapalenia LED na centralce i do wyboru czujnika 
poziomu gazu, co zostanie opisane później 
Podgrzewanie wtryskiwaczy – Zaznaczenie tej opcji spowoduje uruchomienie 
procedury podgrzewania wtryskiwaczy gazowych po dłuższym postoju 
samochodu. Włączenie procedury zaznaczone jest na wykresie oscyloskopu 
czerwoną linią oraz miganiem aktywnych wtryskiwaczy gazowych.  
Próg obcinania dotrysków – impulsy wtrysku benzyny poniżej ustawionej wartości 
będą ignorowane przez sterownik w tym sensie, że sterownik nie będzie 
generował impulsu wtrysku gazu w przypadku wystąpienia impulsu wtrysku 
benzyny poniżej ustawionego progu.  
 
Po  naciśnięciu  przycisku  Ustawienia  wtr.  Gazowych  otwiera  się  okno  przedstawiające  korekcje 
wtryskiwaczy gazowych: 
 

 
 
  kno  te  umożliwia  procentową  korekcję  wtryskiwaczy  gazowych.  Dzięki  tej  opcji  możliwe  jest 
O
skorygowanie  składu  mieszanki  na  gazie  dla  poszczególnych  cylindrów.  Korekcja  taka  pomaga 
nam  zniwelować  ewentualne  różnice  czasów  wtrysku  pomiędzy  stronami  np.  w  silnikach  w 
układzie „V”.  
Strona 13  z 35 

  orekcje  taką  należy  przeprowadzić  w  następujący  sposób:  Po  przeprowadzeniu  autokalibracji 
K
należy  sprawdzić,  jakie  są  czasy  wtrysku  benzyny  na  poszczególnych  cylindrach  przy  pracy  na 
benzynie.  Włączając  pojedynczo  poszczególne  wtryskiwacze  gazowe  należy  sprawdzić,  dla 
których  cylindrów  są  różnice  czasu  wtrysku  benzyny  po  przełączeniu  na  gaz.  Należy  tak  dobrać 
procentowe  (oczywiście  w  przypadku,  kiedy  jest  taka  konieczność  !)  korekcje  dla 
poszczególnych  wtryskiwaczy,  aby  przy  włączaniu  pojedynczo  poszczególnych  wtryskiwaczy  na 
gaz nie zmieniał się czas wtrysku benzyny.  
  WAGA  !!!  Opcję  tą  należy  traktować  jako  ostateczność  tzn.  w  przypadku,  kiedy  montaż 
U
instalacji  jest  przeprowadzony  prawidłowo,  zostały  wyeliminowane  wszystkie  problemy 
mechaniczne  i  w  dalszym  ciągu  występują  różnice  pomiędzy  czasami  wtrysku  benzyny  przy 
pracy  na  gazie  dla    poszczególnych  wtryskiwaczy,  dopuszczalne  jest  użycie  tej  opcji.  Nie 
dopuszczalne jest np. zastosowanie wężyków pomiędzy listwą wtryskową a kolektorem różnej 
długości  dla  poszczególnych  cylindrów  i  niwelowanie  tych  różnic  korekcjami  dla 
poszczególnych  wtryskiwaczy  !!!  Także  stosowanie  tej  opcji  w  przypadku,  gdy  niektóre 
elementy instalacji nie są sprawne lub też zużyły się podczas eksploatacji jest nie dopuszczalne.  
  żywanie  tej  opcji  w  sposób  niezgodny  z  opisem  może  doprowadzić  do  uszkodzenia 
U
samochodu !!!.  
 
Okno  korekcji  może  być  otwarte  nie  zależnie  od  aktualnej  zakładki  tzn.  możemy  mieć  np.  
otwartą zakładkę mapa i jednocześnie otwarte okno korekcji.  
 
 
 
Na dole zakładki parametry znajdują się trzy przyciski, które posiadają następujące funkcje: 
 
Odczyt – odczyt nastaw sterownika z pliku 
Zapis – zapis nastaw sterownika do pliku 
Fabryczne – przywrócenie ustawień fabrycznych sterownika

Strona 14  z 35 

2.5. Informacja o sterowniku 
Aby  wywołać  okno  Informacja  o  sterowniku  należy  w  prawym  górnym  rogu  programu  nacisnąć 
przycisk 
 lub w menu help wybrać opcję „Informacja o sterowniku”.  
 

 

 
Rysunek 8 

 Widok okna Informacja o sterowniku.  

 
W oknie informacja o sterowniku (Rysunek 8) widoczne są następujące parametry: 
 
Czas pracy sterownika: 
 
Benzyna – całkowity czas pracy sterownika na benzynie wyświetlony w formie H – 
godziny, M – minuty, S – sekundy. 
Od ost. poł. – czas przepracowany na benzynie od ostatniego połączenia z PC. 
Gaz ‐ całkowity czas pracy sterownika na gazie. 
Od. Ost. poł. – czas przepracowany na gazie od ostatniego połączenia z PC.  
Przegląd – Ustawiony czas przeglądu. Kiedy czas pracy sterownika na gazie 
przekroczy ustawiony czas przeglądu, sterownik za każdym razem po wyłączeniu 
stacyjki będzie włączał sygnał dźwiękowy informujący o konieczności wykonania 
przeglądu instalacji. Kasowanie przeglądu instalacji opisane jest poniżej.  
 
Aby  ustawić  czas  przeglądu  instalacji  należy  nacisnąć  przycisk  „Ustaw”  w  oknie  informacja  o 
programie. Po naciśnięciu przycisku pokaże się okno (Rysunek 9): 
 

 
Rysunek 9 

 

 Widok okna „Ustaw przegląd”.  

 

Strona 15  z 35 

Żądany  czas  przeglądu  wyliczany  jest  na  podstawie  wybranego  przebiegu,  po  którym  ma  być 
wykonany  przegląd.  Przy  obliczeniach  standardowo  brany  jest  przelicznik  1  h  =  50  km,  jednak 
przelicznik można zmieniać. W oknie powyżej wybrany jest przegląd za 1000 km, co przeliczane jest na 
czas pracy, czyli w naszym przypadku 20 godzin pracy.  
 
Aby  skasować  przegląd  należy  wybrać  w  polu  wyboru  „Wyłączony”.  Po  wybraniu  tej  opcji 
sterownik nie będzie sprawdzał czasu przeglądu.  
  
 
Poniżej czasów pracy w oknie „Informacja o sterowniku” przedstawione są zarejestrowane przez 
sterownik zdarzenia: 
 
Pierwsze poł. z PC – Data pierwszego połączenia sterownika z programem 
diagnostycznym.  
Pierwsza mod. ust. – Pierwsza modyfikacja ustawień w sterowniku.  
  W przypadku, gdy zamiast konkretnej daty dla tych dwóch zdarzeń pojawiają się 
znaki  „???” oznacza to, że wystąpił błąd obszaru „informacja o sterowniku”. 
Informacje o czasach pracy zostały utracone. Sterownik liczy czasy pracy od 
początku.  
Data mod. 1 ÷ Data mod. 5 – Lista modyfikacji ustawień sterownika.  
Od najmłodszych do najstarszych.  
Nieznana mod. ust. – Zdarzenie pojawi się w przypadku, gdy dokonana zostanie 
modyfikacja ustawień sterownika z datą wcześniejszą niż ostatnio przeprowadzana 
modyfikacja.  
 
Przy każdym ze zdarzeń znajduje się również „kod”, który związany jest z komputerem PC, z którego 
dokonywane  były  modyfikacje  ustawień.  Mając  datę  modyfikacji  ustawień  oraz  kod  komputera,  z 
którego  dokonywana  była  modyfikacja  w  łatwy  sposób  można  stwierdzić  czy  sterownik  miał 
modyfikowane nastawy przez osoby trzecie.  
 
Na dole okna znajdują się dodatkowe informacje: 
 
S/N Sterownika – Numer seryjny sterownika. W starszych wersjach sterownika 
opcja ta nie jest dostępna. 
Kod twego komputera –Kod komputera PC, na którym aktualnie uruchomiony jest 
program diagnostyczny AcGasSynchro.  
 
2.6. OBD, Adaptacja OBD (tylko STAG‐300 Premium) 
 
W prawym górnym rogu programu widoczny jest przycisk OBD po jego naciśnięciu wyświetla się okno 
w  którym  dostępne  są  informacje  związane  z  OBD.  Okno  pojawia  się  również  automatycznie  w 
momencie połączenia się z OBD w samochodzie.  
 
 
 

Strona 16  z 35 

 

 
Rysunek 10  

Widok okna OBD. 

 
 
 
W oknie OBD dostępne są następujące dane: 
 
OBD II/EOBD – Dane dostępne z ECU benzyny za pośrednictwem interfejsu OBD 
 
Liczba błędów – Ilość zarejestrowanych błędów OBD 
STFT B1 – Korekcja krótkoterminowa Bank 1(ECU benzyny) 
LTFT B1 – Korekcja długoterminowa Bank 1(ECU benzyny) 
Korekcja wypadkowa B1 – Korekcja wypadkowa Bank 1 (ECU benzyny) 
STFT B2 – Korekcja krótkoterminowa Bank 2(ECU benzyny) 
LTFT B2 – Korekcja długoterminowa Bank 2(ECU benzyny) 
Korekcja wypadkowa B2 – Korekcja wypadkowa Bank 2 (ECU benzyny) 
Obroty silnika – Wartość obrotów silnika 
 
Dodatkowo po naciśnięciu przycisku „Pokaż” wyświetlone zostanie okno zawierające informacje o 
błędach zarejestrowanych (ECU benzyny) oraz błędach oczekujących (ECU benzyny).  
 

Strona 17  z 35 

 

 

Rysunek 11 Widok okna  " Błędy ECU benzyny odczytane z OBD 

 
 
 
STAG‐300 Premium – Dane związane z adaptacją OBD 
 
Adaptacja włączona – Włączanie/wyłączanie adaptacji OBD. W przypadku silników 
posiadających układ sterowania wyposażony w dwa Banki (np. silniki w układzie 
„V” lub typu „boxer”) należy dodatkowo przyporządkować w którym banki 
znajduje się określony wtryskiwacz gazowy patrz. rozdział 2.7 Przyporządkowanie 
wtryskiwaczy gazowych do odpowiedniego Banku (tylko STAG‐300 Premium).  
Próg włączenia adaptacji – Wartość korekcji wypadkowej (ECU benzyny) powyżej 
której zaczyna działać adaptacja OBD (STAG). Domyślna wartość to 5 [%] w 
większości samochodów powinna być ona prawidłowa, jednak w niektórych 
samochodach (na wolnych obrotach ) korekcja wypadkowa (ECU benzyny) 
znacznie różni się od 0 w takim przypadku należy zwiększyć „Próg właczenia 
adaptacji” do wartości jaką posiada korekcja wypadkowa na wolnych obrotach.   
STFT B1 – Korekcja krótkoterminowa Bank 1(STAG‐300 Premium) 
LTFT B1 – Korekcja długoterminowa Bank 1(STAG‐300 Premium) 
STFT B2 – Korekcja krótkoterminowa Bank 2(STAG‐300 Premium) 
LTFT B2 – Korekcja długoterminowa Bank 2(STAG‐300 Premium) 
 
Poniżej znajduje się kontrolka sygnalizująca stan połączenia z OBD. 
 
Kontrolka w kolorze szarym oraz napis „Brak połączenia z OBD” oznacza, że w 
danej chwili nie ma możliwości połączenia z OBD (brak zapłonu, brak  adaptera 
OBD) 
Kontrolka w kolorze żółtym oraz napis „Łączenie z OBD” oznacza, że sterownik jest 
w trakcie łączenia z OBD 
Miganie kontrolki na czerwono oraz napis „Połączono z OBD” – sterownik jest 
połączony z OBD.  
 
Strona 18  z 35 

Aby włączyć funkcję adaptacji należy wcześniej przeprowadzić proces autokalibracji patrz rozdział  
3.1 Autokalibracja. Po przeprowadzeniu procesu autokalibracji należy przeprowadzić proces 
programowania patrz rozdział 3. Programowanie sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐
300 Premium 
 
 
2.7. Przyporządkowanie wtryskiwaczy gazowych do odpowiedniego Banku (tylko STAG‐300 
Premium).  
 
 
W  przypadku  silników  posiadających  układ  „V”  lub  silniki  typu  „boxer  „  układ  sterowania  może 
posiadać  2  banki  Bank  1  oraz  Bank  2  (Wartości  korekcji  STFT  B2  oraz  LTFT  B2  są  różne  od  zera).  W 
takim  przypadku  należy  przyporządkować  odpowiednio  określony  wtryskiwacz  gazowy  do 
odpowiedniego Banku. 
 
W  tym  celu  należy  nacisnąć  przycisk  „Ustawienia  wtr.  gazowych”  w  zakładce  „Parametry”.  Na 
ekranie pojawi się okno „Ustawienia wtryskiwaczy gazowych” 
 

 

 

Rysunek 12 Widok okna Ustawienia wtryskiwaczy gazowych (STAG‐300 Premium) 

 
Należy uruchomić silnik samochodu, poczekać aż sterownik nawiąże połączenie z OBD. Silnik powinien 
pracować  na  wolnych  obrotach  na  gazie  z  wyłączoną  adaptacją.  Zerujemy  wartości  korekcji  dla 
wszystkich  wtryskiwaczy  gazowych.  Należy  zapamiętać  wartości  korekcji  STFT  i  LTFT  dla  Banku  1  i 
Banku 2. Następnie wykonujemy następującą procedurę zaczynając od 1 wtryskiwacza gazowego: 
 
1. W  oknie  „Ustawienia  wtryskiwaczy  gazowych”  zmienić  wartość  korekcji  dla 
wtryskiwacza gazowego z wartości 0 na 25 [%] 
2. Obserwujemy dla którego z 2 „Banków” zmieniają się korekcje STFT, LTFT  w 
kierunku mniejszych wartości. 
3. Po  stwierdzeniu  dla  jakiego  „Banku”  zmieniają  się  korekcję 
przyporządkowujemy odpowiednio dany wtryskiwacz do odpowiadającego mu 
„Banku”. 
4. Zmieniamy wartość korekcji wtryskiwacza na 0. Po tym korekcji STFT oraz LTFT 
powinny wrócić do wartości początkowych przed wykonaniem punktu 1. 
 
Opisaną procedurę od punktu 1 do 4 należy powtórzyć tyle razy ile jest wtryskiwaczy gazowych w 
układzie. 
Strona 19  z 35 

 
Po  odpowiednim  przyporządkowaniu  wtryskiwaczy  gazowych  do  odpowiedniego  banku 
włączamy autoadaptację jeżeli jest taka konieczność ustawiamy korekcje wtryskiwaczy gazowych do 
wartości początkowej. 
 
 
W  przypadku  układów  sterownia  posiadających  2  „Banki”  nie  wykonanie  prawidłowo 
powyższej  procedury  będzie  skutkowało  nie  prawidłowym  działaniem  funkcji  autoadaptacji  co 
może doprowadzić do uszkodzenia silnika.  
 
W  silnikach  wyposażonych  w  układ  sterownia  z  1  „Bankiem”  nie  ma  konieczności  przeprowadzania 
powyższej procedury ponieważ domyślnie wszystkie wtryskiwacze gazowe przyporządkowane są do 1 
Banku.  
 
2.8. Sygnały, wtryskiwacze, centralka 
Po  prawej  stronie  okna  programu  (Rysunek  7)  znajduje  się  okno  „sygnały”  i  okno  wtryskiwacze.  W 
oknie „sygnały” dostępne są następujące sygnały mierzone przez sterownik: 
 
 
 
Ciśnienie gazu [bar] – wartość ciśnienia gazu (różnicy ciśnień pomiędzy 
reduktorem a kolektorem ssącym) 
Ciśnienie MAP [bar] – wartość ciśnienie w kolektorze ssącym (wartość absolutna 
ciśnienia ) 
Czas wtrysku [ms] – czas wtrysku benzyny 
‐ Benz. 1 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 1 
‐ Benz. 2 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 2 
‐ Benz. 3 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 3 
‐ Benz. 4 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 4 
‐ Benz. 5 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 5 
‐ Benz. 6 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 6 
‐ Benz. 7 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 7 
‐ Benz. 8 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 8 
 
Czas wtrysku [ms] – czas wtrysku gazu 
Gaz 1 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 1 
Gaz 2 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 2 
Gaz 3 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 3 
Gaz 4 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 4 
Gaz 5 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 5 
Gaz 6 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 6 
Gaz 7 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 7 
Gaz 8 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 8 
 
Temperatura Gaz [°C] – temperatura gazu na wyjściu reduktora 
Temperatura Red. [°C] – temperatura płynu w reduktorze 
Napięcie lambda 1 [V] – napięcie na sondzie lambda 1 
Napięcie lambda 2 [V] – napięcie na sondzie lambda 2 
Napięcie zasilania [V] – napięcie na zasilaniu sterownika 
RPM [Obr/min] – obroty silnika 
Obciążenie silnika  ‐ aktualna wartość obciążenia silnika wyrażona w procentach.  
Strona 20  z 35 

 
Wszystkie  z  opisanych  sygnałów  widoczne  są  także  na  oscyloskopie.  Istnieje  możliwość  wyłączenia 
danego sygnału, aby nie był widoczny na oscyloskopie, aby to zrobić należy kliknąć na wartość danego 
sygnału,  co  spowoduje  odznaczenie  go.  Po  kliknięciu  na  nazwie  danego  sygnału  możliwa  jest  także 
zmiana koloru. 
 
Pod opisywanymi wyżej sygnałami (Rysunek 7) znajduje się ramka „Aktywne gazowe”. Opcja ta służy 
do  wyłączania  poszczególnych  wtryskiwaczy  gazowych.  .  Np.  dla  silnika  4  cylindrowego  normalnie 
mamy aktywne 4 wtryskiwacze gazowe (kolor zielony). Aby wyłączyć dany wtryskiwacz gazowy należy 
kliknąć na jego obrazku, co spowoduję jego wyłączenie i włączenie odpowiadającego mu wtryskiwacza 
benzynowego.  Dzięki  tej  opcji  możliwe  jest  zdiagnozowanie  mechanicznego  uszkodzenia 
wtryskiwacza. Po wyłączeniu napięcia po kluczyku włączane są wszystkie wtryskiwacze gazowe. 
Pod oknami sygnały i wtryskiwacze widoczna jest centralka LED.  
 

 

 
Rysunek 13 

Widok centralki LED 

 
Na  centralce  znajduje  się  przycisk  do  zmiany  rodzaju  paliwa.      Dioda  obok  przycisku  informuje  o 
rodzaju pracy sterownika: 
 
 
 
 
Zgaszona – sterownik na benzynie 
Zapalona – sterownik na gazie 
Miga – sterownik w trybie automat 
 
Pod centralka wyświetlana jest informacja o aktualnym paliwie. U góry centralki znajduje się 5 diod 
informujących o poziomie gazu w zbiorniku. Po kliknięciu na jednej z czterech diod LED wchodzimy w 
ustawianie progów LED.  
 

 

 
Rysunek 14 

Ustawianie progów LED 

 
W oknie tym ustawiamy napięcia, przy których nastąpi zapalenie poszczególnych diod LED. 
Wybieramy także rodzaj czujnika poziomu gazu. Wyświetlane jest również napięcie poziomu gazu .  
Przy wyświetlonym oknie „Ustawienie progów LED” zmiana poziomu gazu na sensorze powoduje 
natychmiastową zmianę stanu diod LED. Służy to do sprawdzania poprawności działania sensora 
pełnego wskazania i linijki diodowej. Przy zamkniętym oknie (praca normalna) zmiana poziomu gazu 
na sensorze jest widoczna na linijce LED po bardzo długim czasie.  
 
 
Strona 21  z 35 

2.9. Autokalibracja 
Okno  autokalibracji  służy  do  kalibracji  samochodu  na  wolnych  obrotach.  Po  uruchomieniu  silnika  i 
wtedy, gdy sonda lambda zaczęła już pracować włączamy start autokalibracji. Podczas autokalibracji 
silnik powinien pracować na wolnych obrotach. Należy wyłączyć klimatyzację, światła, nie wykonywać 
ruchów  kierownicy.  Sterownik  podczas  kalibracji  przełączy  się  z  benzyny  na  gaz  samoczynnie. 
Sterownik będzie włączał samoczynnie określone cylindry na gaz. Po zakończeniu kalibracji sterownik 
wyświetla napis o pomyślnym ukończeniu kalibracji. Podczas kalibracji mogą pojawić się następujące 
komunikaty: 
 
Wartość  obrotów  silnika:  [rpm]  jest  zbyt  niska  –  obroty  silnika  są  zbyt  niskie  należy 
sprawdzić ustawienie Ilości cylindrów na cewkę 
Brak  wtrysku  na  wtryskiwaczu:  ‐  brak  sygnału  na  wtryskiwaczu  benzynowym  należy 
sprawdzić podłączenie wiązki emulatora. 
Wartość ciśnienia kolektora: [bar] jest nie prawidłowa – ciśnienie kolektora może być 
nie prawidłowe należy sprawdzić ustawienia czujnika ciśnienia kolektora 
 
Dostępne opcje kalibracji: 
 
Wszystkie  wtryskiwacze  jednocześnie:  ‐  Przy  standardowej  kalibracji  (opcja  „Wszystkie  wtryskiwacze 
jednocześnie”  wyłączona)  sterownik  podczas  kalibracji  przełącza    początkowo  jeden  cylinder  na  gaz 
następnie  kolejne  cylindry.  W  przypadku  włączenia  opcji  „Wszystkie  wtryskiwacze  jednocześnie” 
sterownik  podczas  kalibracji  nie  będzie  włączał  pojedynczo  cylindrów  na  gaz  tylko  załączy  od  razu 
wszystkie wtryskiwacze jednocześnie. 
 
Opcja ta może być bardzo przydatna w przypadku niektórych układów sterowania „Full‐group”, w 
których  nie  ma  możliwości  rozdzielenia  sterowania  poszczególnych  wtryskiwaczy  benzynowych,  4 
wtryskiwacze  stanowią  jeden  zalany  moduł  z  dwoma  wyprowadzeniami.  Również  w  przypadku 
stosowania  emulatorów  ciśnienia  listwy  paliwa  lub  emulatorów  typu  „Renix”  ta  opcja  powinna  być 
włączona.  
 
W  przypadku  wybrania  tej  opcji  automatycznie  zostanie  ustawiony  parametr  „Przełączenie 
cylindra” na 0.  
2.10. Oscyloskop 

 

 
Rysunek 15 

Widok oscyloskopu 

 
Przy  wybranej  zakładce  Autokalibracja  oraz  mapa  widoczny  jest  oscyloskop.  Na  oscyloskopie 
wyświetlane są wszystkie sygnały, które były opisywane w punkcie 2.5. Widoczne przycisku sterujące 
posiadają następujące funkcje patrząc od lewej: 
 
Start oscyloskopu 
Stop oscyloskopu 
Zapis aktualnego oscyloskopu 
Strona 22  z 35 

Wczytanie oscyloskopu 
Zmniejszenie ilości wyświetlanych punktów(tylko przy wczytaniu wykresu) 
Zwiększenie ilości wyświetlanych punktów(tylko przy wczytaniu wykresu) 
 
W  przypadku,  gdy  sterownik  pracuje  na  gazie  u  góry  oscyloskopu  pojawia  się  ciągła  linia  w  kolorze 
takim jak czas wtrysku gazu.  
2.11. Błędy 
W oknie błędy wyświetlane jest pole: 
 
sygnał  ciągły  dla  błędów  –  zaznaczenie  tego  pola  powoduje  sygnalizację  dźwiękową  o 
wystąpieniu błędu aż do naciśnięcia przycisku przez użytkownika. W przypadku wyłączenia tej 
opcji sygnał dźwiękowy będzie włączony tylko przez określony czas. 
 
W oknie błędy aktualne wyświetlane są aktualne błędy zarejestrowane przez sterownik, w oknie błędy 
zarejestrowane wyświetlane są błędy zarejestrowane podczas pracy sterownika.  
Podczas pracy mogą zostać wyświetlone następujące błędy: 
 
Błąd  wtryskiwacza  nr  –  brak  wtryskiwacza  gazowego  o  podanym  numerze  lub  jego 
uszkodzenie 
Błąd napięcia – napięcie na zasilaniu sterownika spadło poniżej 9 [V] 
Ciśnienie  gazu  za  wysokie  –  ciśnienie  gazu  było  większe  2  krotnie  od  roboczego  przez  60 
sekund ( problemy z reduktorem ) 
Ciśnienie  gazu  za  niskie  –  ciśnienie  gazu  spadło  poniżej  ciśnienia  minimalnego  przez 
ustawiony czas. 
Brak  wtrysku  benzyny  –  sterownik  wykrył  brak  sygnału  wtrysku  na  jednym  lub  kilku 
wtryskiwaczach benzynowych. 
Błąd  danych,  sprawdź  nastawy  !  –  sterownik  wykrył  błąd  w  ustawieniach,  należy  sprawdzić 
wszystkie ustawienia sterownika. 
Napięcie  zasilania  za  niskie  dla  LPG  /  CNG  !  –  zbyt  niskie  napięcie  zasilania  sterownika  do 
pracy na LPG / CNG.  
Błąd czasów pracy – obszar „informacja o sterowniku” był uszkodzony i został automatycznie 
skasowany. W takim przypadku nie jest wyświetlana informacja o „Pierwszym połączeniu z 
PC” oraz „Pierwszej modyfikacji ustawień”.  
 
W oknie komunikaty  wyświetlane są następujące komunikaty: 
Wtryskiwacze  gazowe  całkowicie  otwarte  !!,  ‐  Sprawdź  sondę  lambda  przy  pełnym 
obciążeniu  –  nastąpiło  zapętlenie  się  wtrysku  gazu  tzn.  podczas  trwania  wtrysku  gazu 
przyszedł  następny  wtrysk  gazu.  Jeżeli  sonda  lambda  w  tym  czasie,  kiedy  pojawia  się  ten 
komunikat  jest  „bogata”  to  można  zignorować  ten  błąd  w  innym  przypadku  należy 
zwiększyć dysze wtryskiwaczy, co spowoduje zmniejszenie mnożnika. 
Brak  wymaganego  przeglądu  instalacji    !!!  –  Instalacja  gazowa  wymaga  przeglądu.  Aby 
skasować przegląd należy wejść w okno informacja o sterowniku, wejść w „Ustaw przegląd” i 
tam wybrać albo ilość kilometrów, po których ma być dokonany następny przegląd lub wybrać 
opcję „Wyłączony”, co spowoduje wyłączenie opcji sprawdzania przeglądów.  
 
Na dole okna „błędy” znajduje się przycisk „Kasuj błędy”, który służy do skasowania zarejestrowanych 
błędów
Strona 23  z 35 

2.12. Mapa mnożnika 2D 
 
W oknie mapa znajdują się mapy 2D sterownika gazowego. 
 

 

 
Rysunek 16 

Mapy 2D sterownika 

 
Rysunek 16 przedstawia 3 mapy: 
 
Mapa mnożnika 
 
 
 
‐ kolor pomarańczowy 
Mapa czasu wtrysku benzyny (na benzynie) ‐ kolor niebieski 
Mapa czasy wtrysku benzyny (na gazie) 
‐ kolor zielony 
 
Mapa  mnożnika  jest  koloru  pomarańczowego.  Do  tej  mapy  przyporządkowana  jest  lewa  oś  danych, 
czyli  Mnożnik  i  oś  dolna,  czyli Czas wtrysku  [ms].  Mapa  mnożnika  służy  do  ustawiania  mnożnika  dla 
danego czasu wtrysku benzyny. Do ustawiania mnożnika służą punkty znajdujące się na mapie (żółte). 
Po autokalibracji na mapie pojawiają się 2 skrajne punkty na końcach mapy oraz 4 dodatkowe punkty 
w środku mapy. Aby móc przesuwać dany punkt należy go najpierw zaznaczyć poprzez kliknięcie na 
niego.  Wartość  zaznaczonego  punktu  wyświetlana  jest  po  prawej  stronie  u  dołu  mapy.  Do 
przesuwania punktów na mapie służą następujące klawisze: 
 
←  ‐ strzałka w lewo przesuwanie punktu w lewo ( zmiana czasu wtrysku, na jakim 
jest dany punkt) 
→  ‐  strzałka  w  prawo  przesuwanie  punktu  w  prawo  (  zmiana  czasu  wtrysku,  na 
jakim jest dany punkt) 
↓ ‐ strzałka w dół zmniejszenie mnożnika dla danych czasów wtrysku 
↑ ‐ strzałka w górę zwiększenie mnożnika dla danych czasów wtrysku 
„Insert”  (przy  aktywnym  punkcie)  lub  prawy  klawisz  myszy  –  dodanie  nowego 
punktu  
„Delete” – skasowanie punktu z mapy 
„Page Up” – podniesienie mapy do góry 
„Page Down” – opuszczenie mapy do dołu 
„Ctrl” +  ← , lub „Ctrl” +  → zmiana aktywnego punktu 
 

Strona 24  z 35 

Przy  naciśniętym  klawiszu  „Shift”  krok  przesuwania  zwiększy  się  o  10  (szybsze  przesuwanie).  W 
przypadku, gdy nie jest aktywny żaden punkt strzałki ↑ ↓ powodują przesuwanie całej mapy. 
 
Oprócz mapy mnożnika w oknie znajdują się też dwie inne mapy. Mapa koloru niebieskiego to mapa 
czasów wtrysku benzyny(na benzynie). Do mapy przyporządkowane są oś prawa Ciśnienie kolektora 
[Kpa] oraz oś dolna czas wtrysku [ms]. Mapa składa się z niebieskich punktów. Sterownik po zebraniu 
mapy rysuje ją linią ciągłą. Analogicznie jest z tzw. mapą gazową tzn. mapą czasów wtrysku benzyny 
(na gazie), która jest koloru zielonego.  
 
Kiedy  sterownik  zbierze  już  dwie  mapy  tzn.  mapę  benzynową  i  gazową  możliwe  jest  wejście  w 
zakładkę odchyłka, w której czerwoną linią wyrysowana jest odchyłka pomiędzy benzyną i gazem. 
 
Na  przedstawionym  oknie  mapy  (Rysunek  16)  widoczny  jest  również  kwadratowy  znacznik  koloru 
niebieskiego, którego pozycja zmienia się w osi pionowej od ciśnienia kolektora, a w osi poziomej od 
czasów  wtrysku  benzyny.  Jest  on  bardzo  przydatny  przy  zbieraniu  mapy,  ponieważ  pokazuje,  przy 
jakim obciążeniu i na jakich czasach wtrysku pracuje silnik.  
 
Na mapie znajdują się również przyciski „kasuj”, które służą do skasowania mapy benzynowej i mapy 
gazowej.  
 
2.13. Mapa korekcji mnożnika 3D ( Dostępne tylko dla sterownika STAG‐300 Plus, STAG‐300 
Premium ) 
W oknie mapa po naciśnięciu przycisku „widok 3D” pojawia się mapa korekcji mnożnika 3D.  
 

 

 
Rysunek 17 

Widok mapy 3D 

 
 
Mapa  3D  przedstawia  mapę  mnożnika  opisywaną  w  punkcie  2.12  .  Mapa  mnożnika  tworzy 
płaszczyznę. Na jednej osi płaszczyzny znajduje się czas wtrysku benzyny [ms] na drugiej obroty silnika 
[rpm].  Dzięki  mapie  3D  możliwa  jest  korekcja  mnożnika  w  zależności  od  obrotów  silnika,  jest  to 
Strona 25  z 35 

widoczne  na  Rysunek  17.  Możliwe  jest  wzbogacenie/zubożenie  mieszanki  dla  określonego  czasu 
wtrysku benzyny i obrotów poprzez korekcje mnożnika na mapie 3D. 
 Widoczny  na  wykresie  żółty  (kwadratowy)  znacznik  pokazuje  nam,  w  którym  miejscu  na 
płaszczyźnie aktualnie znajduje się silnik. Pozycja znacznika zależna jest od aktualnej wartości obrotów 
i czasu wtrysku benzyny.  
 
Podczas pracy z mapą 3D użytkownik ma do dyspozycji następujące tryby pracy: 
 
  
Zmiana mnożnika 
 
Tryb służy do zmiany charakterystyki mnożnika ( płaszczyzny ) analogicznie jak dla mapy 
2D. Edycja w tym trybie wygląda analogicznie jak dla mapy 2D. Aktywowanie tego trybu 
pracy  następuje  po  kliknięciu  lewym  klawiszem  myszy  po  za  płaszczyznę  wyznaczaną 
przez mapę mnożnika lub poprzez  naciśnięcie klawisza TAB (przejście z poprzedniego trybu). 
 
  
Korekcja mnożnika (zmiana pół sąsiednich) 
 
Tryb  służy  do  korekcji  mnożnika  dla  danego  zakresu  obrotów  silnika  i  czasu  wtrysku 
benzyny.  Aby  dokonać  korekcji  mnożnika  należy  zaznaczyć  obszar,  dla  którego  chcemy 
dokonać  korekcji  poprzez  przesunięcie  myszy  z  wciśniętym  lewym  przyciskiem.  Drugim 
sposobem  zaznaczenia  obszaru  jest  naciśnięcie  klawisza  SHIFT  i  trzymając  go  zaznaczenie 
odpowiedniego obszaru poprzez naciskanie strzałek na klawiaturze: 
 
← Strzałka w lewo 
↑ ‐ Strzałka do góry 
→ Strzałka w prawo 
↓ Strzałka w dół 
 
Po  zaznaczeniu  obszaru,  dla  którego  chcemy  dokonać  korekcji  trzymając  klawisz  CTRL  i  naciskając 
odpowiednio: 
 
↑ ‐ Strzałka do góry (dodajemy korekcję/wzbogacamy mieszankę) 
↓ Strzałka w dół (odejmujemy korekcję/zubożamy mieszankę) 
 
Podczas zmiany korekcji mnożnika naciśnięcie dodatkowo klawisza SHIFT powoduje zwiększenie kroku 
10 – krotnie.  
 
Aktywowanie  tego  trybu  pracy  następuje  poprzez    naciśnięcie  klawisza  TAB  (przejście  z 
poprzedniego trybu). 
 
 
 
Korekcja mnożnika (Bez zmiany pół sąsiednich) 
 
Tryb  służy  do  korekcji  mnożnika  dla  danego  zakresu  obrotów  silnika  i  czasu  wtrysku 
benzyny.  Tryb  działa  analogicznie  jak  „Korekcja mnożnika  (zmiana  pół  sąsiednich)”  z  tą 
różnicą, że zmieniany jest tylko zaznaczony obszar pola sąsiednie pozostają bez zmian.  
 
Aktywowanie  tego  trybu  pracy  następuje  poprzez    naciśnięcie  klawisza  TAB  (przejście  z 
poprzedniego trybu). 
Strona 26  z 35 

 
 
  

Obracanie wykresu 

 
Tryb  służy  do  obracania  wykresu  3D.  Aby  dokonać  obrotu  wykresu  należy  nacisnąć 
prawy  klawisz  myszy  i  poruszać  odpowiednio  myszą.  Drugim  sposobem  jest  obracanie 
go poprzez naciskanie strzałek na klawiaturze: 
 
← Strzałka w lewo 
↑ ‐ Strzałka do góry 
→ Strzałka w prawo 
↓ Strzałka w dół 
 
 
2.14. Menu opcje 
 
W  górnym  menu  dostępne  jest  menu  „Opcje”,  dzięki  któremu  użytkownik  może  zdefiniować 
własny najbardziej odpowiadający jego wymaganiom widok okna mapy 3D  
 

 
Rysunek 18 

 

 Widok menu :Opcje” 

 
Dzięki  powyższemu  menu  możliwe  jest  indywidualnego  dostosowania  wyglądu  mapy  3D  przez 
użytkownika, który posiada do wyboru 5 trybów wyświetlania: 
 
Wygląd klasyczny 
Wygląd klasyczny z siatką 
Klasyczny szary 
Czarny 
Bardzo czarny 
 
 
Dodatkowo dostępne są następujące opcje: 
 
Wyświetlaj  pozycje  nad  kursorem  –  Wyświetla  wartości  obrotów  i 
czasu wtrysku dla aktualnego stanu silnika. 
Strona 27  z 35 

Wyświetlaj  pozycję  pod  kursorem  myszki  –  Wyświetlana  jest  wartość 
obrotów  oraz  czasu  wtrysku,  na  który  wskazuje  aktualna  pozycja 
myszki.  
Pokaż legendę – Pokazywanie/ukrywanie legendy na mapie 3D.  
 
2.15.  Mapa korekcji mnożnika 3D „cyfrowa” ( Dostępne tylko dla sterownika STAG‐300 Plus, 
STAG‐300 Premium ) 
W oknie mapa po naciśnięciu zakładki „Korekcja Obr.” Otwiera się mapa korekcji mnożnika w postaci 
cyfrowej. Mapa ta jest inny sposobem wizualizacji mapy 3D omówionej w punkcie 2.13. Jednak daje 
nam nowe możliwości, które zostaną omówione poniżej.   
 
  

 

 
Rysunek 19  

Widok mapy korekcji mnożnika „cyfrowej”. 

 
Dzięki widocznej powyżej mapie korekcji mnożnika 3D „cyfrowa” możliwa jest identyczna modyfikacja 
mnożnika od obrotów jak w mapie 3D „graficznej” łącznie ze sposobem jej obsługi z klawiatury. 
Zmiany na mapie „cyfrowej” będą odwzorowane na mapie „graficznej” i odwrotnie, ponieważ 
fizycznie jest to ta sama mapa w pamięci sterownika tylko inaczej zobrazowana.  
 
W przypadku modyfikacji mapy mamy dodatkowo dostępne następujące opcje: 
 
„Zmieniając  wartość  zmieniaj  sąsiednie”  –  (jeżeli  opcja  zaznaczona)  w  przypadku 
modyfikacji zaznaczonego obszaru modyfikowane są również pola sąsiednie 
„Wyświetlaj  wartości”  –  (jeżeli  opcja  zaznaczona)  sterownik  wyświetla  wartości 
korekcji w procentach. 
 
  W tym trybie wyświetlania mapy znajduje się przycisk „Kasuj”, który umożliwia  skasowanie 
ustawienia całej mapy (wyzerowanie jej).  
 
Na osi pionowej widoczne są wartości obrotów dla poszczególnych przedziałów na mapie. Czerwoną 
obwódką została zaznaczona granica 2 przedziału obrotów. Przy ustawieniu przedziałów tak jak na 
Rysunek 19 2 przedział działa od wartości obrotów silnika 300 do wartości obrotów silnika 500. 
Następny 3 przedział obrotów działa od 500 do 600 obrotów.  
Strona 28  z 35 

 
Granice poszczególnych przedziałów można regulować, poprzez klikniecie myszką i wpisanie 
nowej wartości granicy przedziału. Dzięki tej opcji możliwa jest korekcja składu mieszanki dla ściśle 
określonego zakresu obrotów i czasu wtrysku. Użytkownik nie jest ograniczony ustalonymi z góry 
przedziałami i może przesunąć sobie zakres działania np. przedziału 3 i ustawić go od 500 do 800 
obrotów.   
 
Widoczny na mapie niebieski kwadrat zmienia swoje położenie w osi poziomej od aktualnej wartości 
czasu wtrysku benzyny zaś w osi pionowej od aktualnej wartości obrotów.  
 
 
2.16.  Mapa korekcji od temperatury gazu 
W  oknie  mapa  po  naciśnięciu  zakładki  „Korekcja  temp.”  Otwiera  się  mapa  korekcji  od  temperatury 
gazu. 
 
 

 

 
Rysunek 20  

Widok mapy korekcji od temperatury gazu. 

 
Sterownik posiada wpisaną na stałe korekcje mnożnika od temperatury gazu. Mapa korekcji od 
temperatury gazu pozwala nam nanosić procentową poprawkę do tej korekcji. Edycja mapy korekcji 
od temperatury gazu jest analogiczna jak mapy mnożnika.  
 
 
2.17. Aktualizacja sterownika 
Aby  przeprowadzić  aktualizację  sterownika  należy  połączyć  się  ze  sterownikiem  programem 
diagnostycznym, wyłączyć silnik. Wybrać z menu głównego opcję „Aktualizacja sterownika” i wybrać 
(STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium) w zależności od podłączonego sterownika. Na 
ekranie pojawi się okno „Aktualizacja sterownika”. W ramce „Parametry sterownika” wyświetlone są 
informacje o wersji oprogramowania w sterowniku. W ramce Parametry aktualizacji znajduje się lista 
dostępnych  aktualizacji  dla  podłączonego  sterownika.  W  przypadku,  gdy  chcemy  załadować 
aktualizację  z  poza  katalogu  programu  należy  nacisnąć  przycisk  ”Wczytaj  aktualizację”  i  wybrać  plik 
aktualizacji. Wczytana aktualizacja powinna pojawić się na liście dostępnych aktualizacji. Po wybraniu 
Strona 29  z 35 

aktualizacji  z  listy  nacisnąć  przycisk  „Aktualizuj”.  Gdy  pasek  postępu  aktualizacji  dojdzie  do  100  % 
sterownik na chwilę się rozłączy i po chwili ponownie powinien się połączyć. Na dole ekranu powinien 
być  widoczny  nowy  numer  wersji  oprogramowania  w  sterowniku  zgodny  z  załadowanym  plikiem 
aktualizacji. 
 
W  przypadku,  gdy  podczas  aktualizacji  wystąpi  błąd  po  połączeniu  ze  sterownikiem  automatycznie 
otworzy się okno aktualizacji. Należy przeprowadzić powtórnie proces aktualizacji. 
 
2.18. Aktualizacja STAG – OBD Adapter 
Aby  przeprowadzić  aktualizację  sterownika  należy  połączyć  się  ze  sterownikiem  programem 
diagnostycznym, przekręcić kluczyk (właczyć napięcie po kluczyku). Wybrać z menu głównego opcję 
„Aktualizacja sterownika” i wybrac STAG – OBD Adapter. Następnie należy wybrać z listy aktualizację i 
nacisnąć  przycisk  „Aktualizuj”.  Po    prawidłowym  zakończeniu  procesu  aktualizacji  powinien  pojawić 
się komunikat o jej prawidłowym ukończeniu. W innym przypadku należy ponowić proces aktualizacji. 
Następnie należy wyłączyć kluczyk i włączyć ponownie co po około 30 sekund powinno spowodować 
połączenie z OBD.  
 
 
 
 
 

Strona 30  z 35 

3. Programowanie sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium 
Programowanie sterownika STAG‐4 można wykonać na dwa sposoby: 
 
Programowanie z użyciem mapy benzynowej i gazowej. Patrz punkty 3.1 do 3.4 
Ręczne ustawianie sterownika. Patrz punkt 3.5 
 
Programowanie z użyciem mapy benzynowej i gazowej można podzielić na następujące etapy: 
 
Autokalibracja sterownika STAG‐4 
Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na benzynie (mapa benzynowa) 
Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na gazie (mapa gazowa) 
Sprawdzenie czy mapy się pokrywają, sprawdzenie odchyłki 
 
3.1. Autokalibracja 
Przed  rozpoczęciem  autokalibracji  należy  uruchomić  silnik  i  poczekać  aż  sonda  lambda  zacznie 
pracować.  Podczas  wykonywania  autokalibracji  silnik  powinien  pracować  na  wolnych  obrotach,  nie 
należy  zwiększać  obrotów,  trzeba  wyłączyć  klimatyzację,  światła,  nie  należy  wykonywać  ruchów 
kierownicą  gdyż  może  to  spowodować  błędne  działanie  procesu  autokalibracji.  Podczas 
przeprowadzania autokalibracji należy obserwować czasy wtrysku benzyny i gazu. W przypadku, gdy 
czasy wtrysku gazu są mniejsze od czasów wtrysku benzyny dysze wtryskiwacza mogą być zbyt duże i 
należy  wtedy  zmniejszyć  średnice  dyszy.  Po  zakończeniu  procesu  autokalibracji  na  mapie  mnożnika 
powinny pojawić się 2 skrajne punkty i 4 punkty na środku mapy mnożnika. Drugi punkt od lewej to 
punkt pracy silnika na wolnych obrotach, czyli punkt pracy podczas autokalibracji. Wartość mnożnika 
dla  tego  punktu  powinna  zawierać  się  w  granicach    pomiędzy  1.1  a  1.6,  w  przypadku,  gdy  jest  on 
większy od 1.6 przy dłuższych czasach wtrysku benzyny, czyli przy większym obciążeniu i przy dużych 
obrotach może wystąpić sytuacja nakładania się czasów wtrysku gazu na siebie tzn. podczas trwania 
czasu  wtrysku  gazu  przychodzi  następny  wtrysk  (zapętlenie  się  czasów  wtrysku).  Sterownik  w  takiej 
sytuacji  zgłosi  błąd  „za  długi  czas  wtrysku  gazu”.  Jednak  w  takim  przypadku  należy  sprawdzić  jak 
zachowuje  się  sonda  lambda,  jeżeli  jest  ona  „bogata”  i  samochód  jedzie  normalnie  to  można 
zignorować ten komunikat. 
3.2. Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na benzynie (mapa benzynowa) 
Po  wykonaniu  procesu  autokalibracji  należy  przełączyć  samochód  na  benzynę  i  przejechać  się  nim 
odcinek około 4 km w celu zebrania mapy benzynowej. Przy zbieraniu mapy należy starać się jechać 
na jednym biegu np. na 4 i należy jechać w ten sposób, aby sonda lambda „pracowała” tzn. zmieniała 
swój  stan  z  ubogiej  na  bogatą.  Podczas  zbierania  mapy  powinny  pojawiać  się  niebieskie  punkty.  W 
celu szybszego zebrania mapy należy tak dobierać obciążenia samochodu, aby zbierać punkty w tym 
miejscu  gdzie  mamy  puste  miejsca.  Zbieranie  map  odbywa  się  bez  udziału  programu 
diagnostycznego, dlatego można to wykonywać bez podłączonego komputera. Jednak wykonując tą 
czynność z podłączonym komputerem i programem diagnostycznym możemy to zrobić dużo szybciej i 
dokładnie  widzimy,  co  się  dzieje  z  samochodem.  Gdy  sterownik  stwierdzi,  że  została  zebrana 
wystarczająca ilość punktów mapa zostanie wyrysowana linią ciągłą. W tym momencie zbieranie mapy 
benzynowej zostaje zakończone.  
 
Strona 31  z 35 

 
3.3.  Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na gazie (mapa gazowa) 
Po zebraniu mapy benzynowej przełączamy samochód na gaz i zaczynamy analogicznie jak wcześniej 
zbierać  mapę  gazową.  Mapę  gazową  należy  zbierać  w  identycznych  warunkach  drogowych  z 
podobnymi obciążeniami jak zbierana była mapa benzynowa. Mapa gazowa rysowana jest zielonymi 
punktami.  Po  zebraniu  wystarczającej  ilości  punktów  mapa  zostanie  wyrysowana  linią  ciągłą.  Przy 
prawidłowo ustawionym sterowniku (dobrze dobrana charakterystyka mnożnika) mapa benzynowa i 
gazowa  powinny  się  pokryć.  W  przypadku,  gdy  mapy  nie  pokrywają  się  w  miejscu  gdzie  mapy  nie 
nachodzą na siebie należy skorygować charakterystykę mnożnika (dla danych czasów wtrysku dolna oś 
mapy).  W trakcie zbierania mapy gazowej, gdy mamy podłączony komputer i uruchomiony program 
diagnostyczny,  kiedy  widzimy,  że  zbierane  zielone  punkty  nie  pokrywają  się  z  mapą  benzynową 
możemy  na  bieżąco  korygować  charakterystyką  mnożnika.  Jest  to  nawet  zalecane,  ponieważ  w 
sytuacji,  gdy  charakterystyka  mnożnika  jest  mocno  odchylona  od  charakterystyki,  jaka  powinna  być 
sterownik  samochodowy  zaczyna  się  przestawiać  i  w  skrajnym  przypadku  może  zapalić  kontrolkę 
„check”. Korygując na bieżąco charakterystykę mnożnika punkty mapy gazowej powinny pokrywać się 
z  mapą  benzynową.  Po  doprowadzeniu  do  takiej  sytuacji,  że  mapy  się  pokryją  można  uznać,  że 
charakterystyka jest dobrze dobrana. 
3.4. Sprawdzenie czy mapy się pokrywają, sprawdzenie odchyłki. 
 Po  zebraniu  mapy  benzynowej  i  mapy  gazowej  (mapy  wyrysowane  ciągłymi  liniami)  możemy 
sprawdzić odchyłkę pomiędzy mapą benzynową i mapą gazową. W oknie „Mapa” po prawej stronie 
znajduje  się  przycisk  „Odchyłka”.  Po  jego  naciśnięciu  pojawia  się  wykres  odchyłki  narysowany  linią 
czerwoną. W przypadku, gdy odchyłka mieści się w granicach ± 10% można uznać, że sterownik jest 
dobrze zaprogramowany, jeżeli jest inaczej należy skorygować charakterystykę mnożnika w punktach 
gdzie mapy się nie pokrywają. 
3.5. Ręczne ustawianie sterownika. 
Istnieje  także  możliwość  ręcznego  ustawienia  sterownika,  które  przy  nabyciu  odpowiedniego 
doświadczenia może być szybsze od opisywanego powyżej sposobu.  
 
 
Ustawienie  sterownika  tak  jak  przy  poprzedniej  metodzie  rozpoczynamy  od  autokalibracji  (jest 
ona  konieczna  do  prawidłowej  pracy  sterownika,  patrz  punkt  3.1).  Następnie,  jeżeli  proces 
autokalibracji  przebiegł  pomyślnie  i  wartości  mnożnika  są  prawidłowe  dla  punktu  kalibracji 
przełączamy samochód na benzynę i wyjeżdżamy nim na jazdę. Ustawianie charakterystyki mnożnika 
przeprowadzamy w następujący sposób: 
 
Jedziemy  samochodem  na  benzynie,  staramy  się  utrzymywać  stałe  obciążenie  silnika  tzn.  czasy 
wtrysku benzyny powinny być ustabilizowane. Tak dobieramy obciążenie, aby czasu wtrysku benzyny 
były np. około 5 [ms]. Określenie czasów wtrysku benzyny ułatwi nam niebieski kwadratowy znacznik, 
którego pozycja w osi poziomej zależy od czasów wtrysku. Następnie przełączamy samochód na gaz i 
obserwujemy czy niebieski znacznik nie zmieni swojej pozycji w osi czasu wtrysku, czyli czy nie zmienił 
się czas wtrysku benzyny. Jeżeli czas wtrysku benzyny zmniejszył się (znacznik przesunął się w lewo) to 
oznacza, że dla danych czasów wtrysku benzyny mnożnik jest zbyt duży (mieszanka jest zbyt bogata). 
Należy w takim przypadku skorygować mnożnik w naszym przypadku dla czasu 5 [ms] do dołu. Jeżeli 
po przełączeniu z benzyny na gaz znacznik przesuwa się w prawo to oznacza, że mieszanka jest zbyt 
uboga i należy podnieść mapę mnożnika do góry dla danych czasów wtrysku.  
Strona 32  z 35 

 
Procedurę opisaną powyżej należy przeprowadzić dla kilku czasów wtrysku począwszy od punktu 
kalibracji  aż  do  czasów  wtrysku  przy  dużym  obciążeniu.  Można  np.  sprawdzić  mapę  mnożnika,  co 
2[ms] począwszy od punktu kalibracji. W razie konieczności należy dodać punkt na mapie mnożnika w 
celu dokładniejszego jej ustawienia.  
 
Po  przeprowadzeniu  opisywanego  ustawiania  ręcznego  sterownika  mapy  benzynowa  i  gazowa 
powinny pokrywać się.  
3.6.  Korekcja mapy mnożnika mapa 3D ( tylko dla STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium ) 
 
Po  uprzednim  przeprowadzeniu  autokalibracji  i  ustawieniu  mapy  mnożnika  na  drodze  możemy 
dodatkowo dokonać korekcji mnożnika w zależności od obrotów silnika wykorzystując mapę 3D patrz 
punkt  2.13.  W  przypadku,  gdy  dla  danego  zakresu  czasu  wtrysku  benzyny  i  obrotów  silnika  przy 
przełączaniu  z  benzyny  na  gaz  występują  różnice  w  czasie  wtrysku  benzyny  należy  te  różnice 
skorygować  poprzez  wzbogacenie/zubożenie  mapą  3D.  Zasada  jest  identyczna  jak  przy  ustawianiu 
mnożnika tzn., jeżeli po przełączeniu z benzyny na gaz czas wtrysku benzyny się zwiększa to oznacza, 
że w danym punkcie mapy mieszanka jest zbyt uboga ( komputer benzynowy wydłuża czasy wtrysku 
benzyny ), należy, więc w tym miejscu wzbogacić mieszankę mapą 3D. W sytuacji odwrotnej, tzn. gdy 
po przełączeniu z benzyny na gaz czas wtrysku benzyny się zmniejsza to należy mieszankę zubożyć.  
 
3.7.  Poprawka od temperatury gazu ( tylko STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium )  
W  przypadku,  gdy  podczas  pracy  na  gazie  przy  zmianie  temperatury  gazu  zmienia  się  czas  wtrysku 
benzyny należy nanieść poprawkę na korekcję od temperatury gazu. Można dokonać takiej poprawki 
przy użyciu „Mapy korekcji od temperatury gazu” punkt 2.16. Należy jednak pamiętać, że można to 
wykonać po prawidłowym przeprowadzeniu autokalibracji i ustawieniu mnożnika na drodze! W celu 
prawidłowego  ustawienia  poprawki  należy  uruchomić  samochód  z  zimnym  silnikiem.  Następnie 
poczynając  od  temperatury  przełączenia  na  gaz  sprawdzamy  czas  wtrysku  benzyny,  przełączamy  na 
gaz i porównujemy czas wtrysku benzyny. W przypadku, gdy czas wtrysku benzyny (po przełączeniu 
na  gaz)  ulega  wydłużeniu  to  oznacza,  że  dla  tej  temperatury  gazu  należy  dodać  poprawkę  na  plus 
(podnieść mapę korekcji od temperatury gazu). W przypadku, gdy po przełączeniu z benzyny na gaz 
czas wtrysku benzyny skraca się należy dla danej temperatury gazu mapę korekcji opuścić. Należy tak 
ustawić mapę korekcji, aby przy przełączaniu z benzyny na gaz czas wtrysku benzyny się nie zmieniał. 
W  celu  prawidłowego  ustawienia  mapy  korekcji  od  temperatury  gazu  należy  opisaną  procedurę 
powtórzyć dla pełnego zakresu temperatur gazu z krokiem, co 5 [°C].  
 
 
 
 
 

Strona 33  z 35 

4. Obsługa centralki LED i sygnały dźwiękowe (instrukcja dla użytkownika) 
4.1. Centralka LED 

 
W skład centralki LED wchodzą: 
 
Linijka LED wskazująca poziom gazu 
Dioda LED sygnalizująca rodzaj paliwa 
Przycisk 
 
Linijka  LED  –  pokazuje  aktualny  poziom  gazu  w  zbiorniku.  4  zielone  diody  oznaczają  pełen  zbiornik, 
dioda czerwona oznacza rezerwę. 
 
Dioda LED – pokazuje aktualny stan pracy: 
 
Zgaszona – samochód pracuje na benzynie 
Wolne miganie (1 raz na sekundę) – oczekiwanie na temperaturę silnika  
Normalne  miganie  (2  razy  na  sekundę)  –  sterownik  w  trybie  automat 
(oczekiwanie na obroty do przełączenia na gaz) 
Szybkie miganie (4 razy na sekundę) – błąd sterownika (wyłączenie od 
braku gazu w zbiorniku) 
Zapalona – samochód pracuje na gazie 
 
Przycisk – służy do zmiany paliwa  
 
Sterownik zapamiętuje ostatnie ustawienie paliwa przed wyłączeniem napięcia po kluczyku.  
 
Aby  uruchomić  samochód  od  razu  na  gazie  (tryb  awaryjny  np  uszkodzenie  pompy  paliwa)  należy 
przy  wyłączonym  zapłonie  nacisnąć  przycisk  na  centralce  i  trzymając go  włączyć zapłon.  Dioda  na 
centralce  powinna  zaświecić  się  na  stałe.  Po  wykryciu    obrotów  silnika  sterownik  załącza 
elektrozawory i silnik uruchamia się na gazie.  
 
W  trybie  awaryjnym  nie  ma  możliwości  przełączenia  samochodu  na  benzynę.  Po  zgaszeniu 
silnika tryb awaryjny zostaje wyłączony.  
 
4.2. Sygnały dźwiękowe 
Sterownik generuje następujące sygnałem dźwiękowe: 
Trzy  sygnały  dźwiękowe  –  w  przypadku  przełączenia  się  z  gazu  na 
benzynę od zbyt małej ilości gazu w zbiorniku. 
Trzy krótkie sygnały dźwiękowe i jeden długi – w przypadku wystąpienia 
błędu sterownika. 

Strona 34  z 35 

Po  wyłączeniu  stacyjki.  Dwa  sygnały  krótkie  i  jeden  sygnał  długi.  Brak 
wymaganego przeglądu instalacji. Należy udać się do serwisu i wykonać 
przegląd instalacji.  
 

5. Dane techniczne 
Napięcie zasilania 
12[V] ‐20% ÷ +30%
Maksymalna wartość prądu zasilającego dla sterownika 8 cylindrowego, 
25 [A]
wtryskiwacze gazowe 1 [Ω] 
Prąd pobierany w stanie uśpienia 
& lt;  10 [mA]
Temperatura pracy 
‐40 ‐ 110 [°C]
Klasa szczelności 
IP54
 
 

6. Gwarancja ograniczenia / wyłączenia 
Gwarancja nie obejmuje: 
 
1. Uszkodzeń  powstałych  w  wyniku  podłączenia  układu    niezgodnie  z  obowiązującym 
schematem montażowym. 
w szczególności podłączeń przewodów sygnałowych w miejscach innych niż przewiduje 
instrukcja montażu. 
2. Uszkodzeń  w  wyniku  montażu,  w  miejscach  niezgodnych  z  instrukcją  montażu  oraz  w 
miejscach,  w  których  narażone  są  na  działanie  wody,  wysokiej  temperatury,  oparów  z 
akumulatora. 
3. Układów poddanych własnoręcznym przeróbkom lub próbom napraw. 
4. Układów uszkodzonych mechanicznie z winy klienta w szczególności: 
uszkodzeń złącz, 
uszkodzeń złącz w wyniku stosowania chemicznych preparatów czyszczących 
uszkodzeń obudowy, 
uszkodzeń płytki elektroniki 
5. Układów  uszkodzonych  elektrycznie  w  wyniku  podłączenia  interfejsów  komunikacyjnych 
niezgodnych z instrukcja montażu. 

Strona 35  z 35